Dobro informisan i educiran potrošač zaštićen je na tržištu
Uz veće cijene i niska primanja, sve više se govori o pravima potrošača, ali mali broj građana zna koja prava ima i na koji način ih može zaštititi i ostvariti.
Iako Zakon o pravima potrošača postoji, kao i institucija Ombdusmana za zaštitu prava potrošača, inspekcijski organi te razna udruženja, građani svoja prava ne poznaju kao ni način njihovog ostvarivanja.
Da je edukacija potrošača nedovoljna, smatraju i Udruženju potrošača općine Kakanj. Upravo ovakva udruženja prvi su stepen u rješenju problema potrošača kao i obraćanje instituciji Ombudsmana za zaštitu potrošača ili nadležnom inspektoratu.
„Svijest potrošača se budi, da traži ta neka svoja prava iz razloga što je njemu da plati skuplje nešto 5-10 feninga - puno. Potrošač je dužan da se obrati udruženju potrošača kako bi dobio upute koje su mu sljedeći koraci. Jer udruženja sarađuju sa Federalnim ministarstvom trgovine, tržišnim inspekcijama, Ombudsmanom za zaštitu potršača i svim drugim institucijama koje su vezane za zaštitu prava potrošača“, objašnjava Sanja Kubura, članica Upravnog odbora Udruženja potrošača općine Kakanj.
Institucija ombdusmana za zaštitu potrošača na godišnjem nivou zaprimi nešto više od 1.000 žalbi koje se odnose na usluge općeg ekonomskog interesa, telekomunikacijske usluge te žalbe na neusklađenost cijena, a više od 70% zaprimljenih žalbi bude pozitivno riješeno.
„U slučaju da se smatra da isporučitelj usluge ili proizvoda grubo krši prava, institucija obdusmana u saradnji sa inspektoratima ići će na primjenu kazni po Zakonu o zaštiti potrošača“, navodi Saša Marić, ombdusman za prava potrošača u BiH.
Nesigurni u djelovanje sistema, u ostvarivanju prava građani se danas često odmiču od standardnog puta. Bez obzira na način potraživanja svojih prava, treba imati na umu da je dobro informisan i educiran potrošač zaštićen na tržištu.
„Ono što može običan čovjek da uradi je da te stvari postavi na društvene mreže. U suštini, to se zove javno žigosanje proizvoda, proizvođača... To se širi kao šumski požar“, kaže sociolog Sead Pašić.
I potrošači imaju svoje obaveze, a najvažnija je čuvati račun ili garantni list, što otvara put ka ostvarivanju narušenog prava.
federalna.ba
Preporučeno
Zakon o zaštiti potrošača u RS u javnoj raspravi, udruženja protiv kraćeg roka za reklamaciju
Nakon 13 godina od donošenja Zakona o zaštiti potrošača u Republici Srpskoj, Ministarstvo trgovine i turizma...
Prava potrošača regulisana zakonom, ali se u velikoj mjeri krše
Savjet potrošača Bosanskopodrinjskog kantona (BPK) Goražde, u saradnji s Federalnim ministarstvom trgovine, da...
Prednacrt novog zakona o zaštiti potrošača BiH je skoro dvije godine u ladici
Prava potrošača česta su tema, ali kupci i dalje nisu u potpunosti upoznati o pravima koja su im na raspolagan...
Potrošači nezainteresovani za svoja prava
Svijest potrošača djelimično se počela buditi pojavom korone kada je zabilježen rast cijena osnovnih životnih...