Uberovi dosjei otkrivaju kako su vodeći političari tajno pomagali Uberu
Tisuće dosjea koji su procurili razotkrili su kako se Uber "udvarao" vodećim političarima i koliko je daleko išao da izbjegne pravdu.
Oni detaljno opisuju opsežnu pomoć koju je Uber dobio od čelnika poput Emmanuela Macrona i bivše povjerenice EU Neelie Kroes.
Također pokazuju kako je bivši šef taksi tvrtke osobno naredio korištenje "kill switcha" kako bi spriječio policiju da pristupi računalima.
Uber kaže da njegovo "prošlo ponašanje nije bilo u skladu sa sadašnjim vrijednostima" i da je danas "drugačija tvrtka".
Datoteke Ubera skup su više od 124.000 zapisa, uključujući 83.000 e-poruka i 1.000 drugih datoteka koje uključuju razgovore, u razdoblju od 2013. do 2017. godine.
Procurili su u Guardian i podijeljeni s Međunarodnim konzorcijem istraživačkih novinara i nizom medijskih organizacija uključujući BBC Panoramu. Oni po prvi put otkrivaju kako je lobiranje i odnosi s javnošću vrijedno 90 milijuna dolara godišnje regrutiralo političare da pomognu u kampanji za ometanje europske taksi industrije.
Dok su francuski taksisti organizirali ponekad nasilne prosvjede na ulicama protiv Ubera, gospodin Macron - sada predsjednik - bio je u kontaktu s Uberovim kontroverznim šefom Travisom Kalanickom i rekao mu je da će reformirati zakone u korist tvrtke.
Uberove nemilosrdne poslovne metode bile su nadaleko poznate, ali po prvi put datoteke daju jedinstven pogled iznutra na to koliko je daleko otišao u postizanju svojih ciljeva.
Oni pokazuju kako je bivša digitalna povjerenica EU-a Neelie Kroes, jedna od najviših dužnosnica Bruxellesa, bila u pregovorima da se pridruži Uberu prije isteka svog mandata - a zatim je potajno lobirala za tvrtku, potencijalno kršeći etička pravila EU-a.
U to vrijeme Uber nije bio samo jedna od najbrže rastućih tvrtki na svijetu – bio je to jedna od najkontroverznijih, koju su pratili sudski procesi, optužbe za seksualno uznemiravanje i skandali oko krađe podataka.
Na kraju je dioničarima bilo dosta, a Travis Kalanick je 2017. izbačen.
Uber kaže da je njegova zamjena, Dara Khosrowshahi, "imao zadatak transformirati svaki aspekt poslovanja Ubera" i da je "instalirao rigorozne kontrole i usklađenost potrebne za rad kao javna tvrtka".
'Spektakularna' Macronova pomoć
Pariz je bio poprište prvog pokretanja Ubera u Europi, a naišao je na žestok otpor taksi industrije, što je kulminiralo nasilnim prosvjedima na ulicama.
U kolovozu 2014. ambiciozni bivši bankar po imenu Emmanuel Macron upravo je imenovan ministrom gospodarstva. Uber je vidio kao izvor rasta i prijeko mu je trebao nova radna mjesta, te je želio pomoći.
Tog je listopada održao sastanak s gospodinom Kalanickom i drugim rukovoditeljima i lobistima, što je označilo početak dugog - ali malo oglašenog - djelovanja kao zagovornika interesa kontroverzne tvrtke unutar vlade.
Uberov lobist Mark MacGann opisao je sastanak kao "spektakularan. Kakvog nikad nisam vidio", pokazuju datoteke. “Uskoro ćemo plesati”, dodao je.

"Emmanuel" i "Travis" ubrzo su se susreli najmanje četiri puta, pokazuju dosjei - u Parizu i na konferenciji Svjetskog ekonomskog foruma u Davosu u Švicarskoj. Prethodno se izvještavalo samo o sastanku u Davosu.
U jednom je trenutku Uber pisao gospodinu Macronu rekavši da je "izuzetno zahvalan". "Otvorenost i dobrodošlica koju dobivamo neobični su u odnosima između vlade i industrije."
Francuske taksiste posebno je razbjesnilo lansiranje UberPop-a 2014. godine - usluge koja je omogućila vozačima bez dozvole da nude vožnje po znatno nižim cijenama.
Sudovi i parlament su je zabranili, ali Uber je nastavio raditi jer je osporio zakon.
G. Macron nije mislio da ima budućnosti za UberPop, ali je pristao raditi s tvrtkom na ponovnom pisanju francuskih zakona koji reguliraju njezine ostale usluge.
"Uber će pružiti nacrt regulatornog okvira za dijeljenje prijevoza. Povezat ćemo svoje timove kako bismo započeli rad na izvedivom prijedlogu koji bi mogao postati službeni okvir u Francuskoj", stoji u e-poruci Travisa Kalanicka gospodinu Macronu.
Dana 25. lipnja 2015. prosvjedi su postali nasilni, a tjedan dana kasnije gospodin Macron poslao je poruku gospodinu Kalanicku s očitom ponudom pomoći.
Nasilni prosvjedi protiv UberPopa. Pariz, 25. lipnja 2015.
"[Ja] ću okupiti sve sljedeći tjedan da pripremimo reformu i ispravimo zakon".
Istog dana Uber je najavio suspenziju UberPopa u Francuskoj.
Nekoliko mjeseci kasnije gospodin Macron potpisao je dekret kojim se ublažavaju zahtjevi za licenciranje Uberovih vozača.
Razmjeri odnosa sadašnjeg predsjednika Francuske s kontroverznom svjetskom tvrtkom koja je poslovala protivno francuskom zakonu do sada nisu otkriveni.
Glasnogovornik gospodina Macrona rekao je u e-poruci: "Njegove funkcije prirodno su ga dovele do susreta i interakcije s mnogim tvrtkama uključenim u oštru promjenu koja je tijekom tih godina nastala u sektoru usluga, a koja je morala biti olakšana otključavanjem administrativnih i regulatornih prepreka ."
Uber je rekao da "suspenzija UberPopa ni na koji način nije bila popraćena povoljnijim propisima", a novi zakon koji je stupio na snagu 2018. rezultirao je u Francuskoj usvajanjem "strožih propisa" koji "ni na koji način nisu bili od koristi Uberu".
Regulator je postao lobist
Datoteke također otkrivaju kako je Uberov odnos s jednim od najviših europskih dužnosnika, potpredsjednicom Europske komisije Neelie Kroes, započeo znatno ranije i bio dublji nego što se prije znalo, dovodeći je u očito kršenje pravila koja reguliraju ponašanje povjerenika.
Otkrivaju da je bila u pregovorima da se pridruži Uberovom savjetodavnom odboru prije nego što je uopće napustila svoju posljednju europsku dužnost u studenom 2014.
Pravila EU-a kažu da povjerenici moraju poštovati razdoblje "hlađenja", zatim 18 mjeseci, tijekom kojih je za nove poslove potrebno odobrenje Komisije.
Kao povjerenica, gospođa Kroes nadgledala je digitalnu politiku i politiku tržišnog natjecanja te je bila visokoprofilna pošast velike tehnologije, igrajući vodeću ulogu u izricanju golemih kazni Microsoftu i Intelu.
Ali od svih tvrtki za koje je mogla raditi nakon odlaska, Uber je bio posebno kontroverzan izbor.
U njezinoj domovini, Nizozemskoj, UberPop usluga dijeljenja prijevoza također je donijela pravne i političke probleme.
Vozači Ubera uhićeni su u listopadu 2014., a tog prosinca sudac u Haagu zabranio je UberPop, zaprijetivši kaznama do 100.000 eura. U ožujku 2015. Uberov ured u Amsterdamu pretresla je nizozemska policija.
U e-porukama stoji da je gospođa Kroes pozvala ministre i druge članove vlade kako bi ih uvjerila da se povuku tijekom racije. Tijekom druge racije tjedan dana kasnije, gospođa Kroes ponovno je kontaktirala nizozemskog ministra u emisiji Uber Files i, prema riječima e-pošte , "maltretirao" šefa nizozemske državne službe.
Interni e-mail savjetovao je osoblju da ne razgovaraju o njezinoj neformalnoj vezi izvana: "Njezin ugled i naša sposobnost da pregovaramo o rješenjima u Nizozemskoj i drugdje trpjeli bi bilo kakvo ležerno zafrkancije unutar ili izvan ureda."

Datoteke pokazuju da je tvrtka željela da gospođa Kroes proslijedi poruke uredu nizozemskog premijera Marka Ruttea.
U listopadu 2015. e-poruka glasi: "Uspostavit ćemo backchannel s Neelie i šefom kabineta premijera, kako bismo izvukli maksimalnu prednost 'dajući' im pojam 'pobjede'."
Pisala je Ad hoc etičkom odboru komisije tražeći dopuštenje da se pridruži Uberovom savjetodavnom odboru prije isteka 18 mjeseci, a žalila se i predsjedniku komisije Jean-Claudeu Junckeru.
To je dopuštenje odbijeno, ali dokumenti pokazuju da je gospođa Kroes nastavila neformalno pomagati tvrtki sve dok njezino imenovanje nije objavljeno, nedugo nakon što je završilo razdoblje hlađenja.
To naglašava da je gospođa Kroes "jasno prekršila" pravila, kaže Alberto Alemanno, Jean Monnet profesor prava Europske unije na HEC Paris.
Nizozemski premijer Mark Rutte, tadašnji izvršni direktor Ubera Travis Kalanick i Neelie Kroes u posjetu Silicijskoj dolini 2016.
"Dokazujete činjenicu da radite nešto što ne smijete", rekao je za BBC Panorama. "Jer da nije nužno tražila dopuštenje, još uvijek biste mogli tvrditi da je postojala siva zona, postojala je siva zona. Ali sada je više nema."
Gledajući sva otkrića o odnosu gospođe Kroes s Uberom, rekao je: "Čini mi se da naš sustav vjerojatno ne odgovara svrsi jer je ova situacija trebala biti spriječena."
Gospođa Kroes poriče da je imala bilo kakvu "formalnu ili neformalnu ulogu u Uberu" prije svibnja 2016., kada je isteklo razdoblje hlađenja.
Rekla je da je kao povjerenica EU-a komunicirala s brojnim tehnološkim tvrtkama, "uvijek vođena onim što vjerujem da bi koristilo javnom interesu".
Tijekom razdoblja hlađenja, nizozemska vlada imenovala je svog posebnog izaslanika za novoosnovana poduzeća, što je uključivalo interakcije sa "širokim nizom poslovnih, vladinih i nevladinih subjekata" s ciljem promicanja "poslovno prihvatljivog i gostoljubivog ekosustava u Nizozemska", rekla je.
Glasnogovornik nizozemskog ministarstva gospodarstva kaže da se "Uber nije smatrao startupom 2015. godine".
Uber kaže da je gospođa Kroes napustila savjetodavni odbor 2018. i kaže da je od tada uveo nove smjernice za "jačanje nadzora" nad "lobiranjem i vanjskim angažmanima s kreatorima politike" u Europi.
"Što prije pritisnite prekidač za isključivanje"
Ako bi policija pokucala, Uber je imao drugu liniju obrane - "kill switch", koji je onemogućio policijskim službenicima da pristupe kompanijskim računalima.
To bi službenicima ograničilo pristup osjetljivim podacima tvrtke, kao što su popisi vozača, za koje je tvrtka vjerovala da će naštetiti njezinu rastu.
Datoteke potvrđuju ranija izvješća vijesti o prekidaču za isključivanje i otkrivaju da je gospodin Kalanick osobno aktivirao sustav barem jednom.
"Molim vas, pritisnite prekidač za isključivanje što je prije moguće. Pristup mora biti isključen u AMS-u [Amsterdam]", stoji u e-poruci s njegovog računa.

Prekidač za isključivanje također je korišten u Kanadi, Belgiji, Indiji, Rumunjskoj i Mađarskoj, te najmanje tri puta u Francuskoj.
Uber kaže da nije imao "'kill switch' osmišljen da osujeti regulatorne upite bilo gdje u svijetu" otkako je novi izvršni direktor preuzeo dužnost 2017.
Glasnogovornik gospodina Kalanicka rekao je da on nikada nije odobrio nikakve akcije ili programe koji bi ometali pravdu u bilo kojoj zemlji, a sve optužbe koje je učinio potpuno su lažne. Rekao je da je Uber "koristio alate koji štite intelektualno vlasništvo i privatnost svojih korisnika" i da "ovi sigurni protokoli ne brišu nikakve podatke ili informacije te su ih odobrili Uberovi pravni i regulatorni odjeli".
Uber Files je curenje 124.000 zapisa uključujući e-poštu i tekstove koji otkrivaju razgovore i sastanke između Uberovih rukovoditelja i javnih službenika dok je tehnološka taksi tvrtka nastojala proširiti svoje poslovanje. Datoteke su procurile u Guardian koji ih je podijelio s Međunarodnim konzorcijem istraživačkih novinara u Washingtonu DC i medijskim partnerima u 29 zemalja, uključujući BBC-jevu Panoramu.
federalna.ba/bbc.com