Što su multidisciplinarne istrage prometnih nesreća i mogu li poboljšati sigurnost na bh. cestama?
(Izvor: Fena/ilustracija)

Što su multidisciplinarne istrage prometnih nesreća i mogu li poboljšati sigurnost na bh. cestama?

BiH prije 3 mjeseca

Prema službenim podacima mjerodavnih županijskih, entitetskih i državnih institucija, na cestama u Bosni i Hercegovini u 2024. godini zabilježeno je ukupno 35.854 prometnih nesreća u kojima su život izgubile 222 osobe, a više od 11.000 ih je ozlijeđeno.

Neki od ključnih uzoraka velikog broja prometnih nesreća s fatalnim posljedicama na bh. cestama su rasprostranjeno kršenje prometnih propisa, općenito niska razina prometne svijesti i kulture, te kontinuiran porast broja vozila i sudionika u prometu.

Jedan od najčešćih uzroka nesreće je neprilagođena brzina, posebno brza vožnja u odnosu na uvjete na cesti i vremenske prilike.

Kako bi se unaprijedila sigurnost na bh. cestama Ekonomska komisija Ujedinjenih naroda za Europu (UNECE) i Svjetska zdravstvena organizacija (SZO) organizirale su niz radionica o multidisciplinarnim istragama prometnih nesreća (MDCI).

Po riječima specijalnog predstavnika Svjetske zdravstvene organizacije u BiH Erwina Cooremana, multidisciplinarne istrage prometnih nesreća suvremeni su alat za unaprjeđenje sigurnosti na cestama, koji pomaže u razumijevanju kako i zašto dolazi do prometnih nesreća sa smrtnim ishodom.

Za razliku od tradicionalnih istraga koje se često fokusiraju samo na pogreške vozača, tehničke kvarove ili propuste u infrastrukturi, multidisciplinarna istraga okuplja stručnjake iz različitih oblasti – inženjere prometa, prometnu policiju, medicinske stručnjake, stručnjake za vozila i pravnike. Oni zajednički analiziraju sve aspekte nesreće sa smrtnim ishodom – pojašnjava Cooreman.

MDCI, također, razmatra ponašanje osoba uključenih u nesreću, tehničko stanje i sigurnosne karakteristike vozila, dizajn i stanje prometnice, kao i vremenske i druge okolišne faktore. Cilj je razumjeti cijeli tijek događaja, od toga kako je do nesreće došlo, što je uzrokovalo i kako se razvijala, sve s ciljem kako bi se spriječilo ponavljanje sličnih nesreća u budućnosti.

- Važno je istaći da MDCI koristi pristup „sigurnog sustava” (Safe System), koji prihvaća činjenicu da ljudi griješe, ali teži izgradnji transportnog sustava koji štiti sudionike u prometu čak i kada dođe do tih grešaka. Cilj nije pronaći krivca, već identificirati slabe točke sustava, bilo da se radi o lošem dizajnu prometnice, neadekvatnom ponašanju sudionika u prometu ili vozilima koja ne ispunjavaju sigurnosne standarde, te predložiti mjere koje mogu spriječiti buduće nesreće sa smrtnim ishodom ili ublažiti njihove posljedice – dodaje Cooreman.

Po njegovim riječima, multidisciplinarne istrage prometnih nesreća imaju veliki potencijal za unapređenje sigurnosti na cestama u Bosni i Hercegovini jer omogućuju dublje i preciznije razumijevanje uzroka nesreće i mjera koje se mogu poduzeti kako bi se one spriječile.

Detaljnom analizom stvarnih nesreća, ove istrage otkrivaju rizike i nedostatke u postojećem cestovnom sustavu, poput opasnih raskrižja, nejasne prometne signalizacije ili učestalih problema u ponašanju vozača.

- Bosna i Hercegovina je trenutno u početnoj fazi primjene metodologije multidisciplinarnih istraga saobraćajnih nesreća u praksi. Iako MDCI još uvijek nije integriran u zakonodavni okvir zemlje, nedavne radionice za obuku koje su organizirali UNECE i SZO predstavile su ovu metodologiju i njene prednosti ključnim akterima u oblasti sigurnosti prometa iz mjerodavnih ministarstava i institucija BiH - kaže Cooreman.

Bosna i Hercegovina, ističe Cooreman, prepoznaje MDCI kao ključni naredni korak nakon postojećih revizija i inspekcija cestovne sigurnosti, uz snažnu podršku dužnosnika, uključujući Ministarstvo komunikacija i transporta Bosne i Hercegovine.

Međutim, po njegovim riječima, izazovi i dalje postoje zbog trenutnog izostanka MDCI metodologije u zakonodavnom okviru, što doprinosi stopama smrtnosti na cestama koje su znatno iznad prosjeka Europske unije.

U cjelini, nedavne pilot radionice predstavljaju značajan napredak jer postavljaju temelje za buduće zakonodavne promjene i širu integraciju MDCI pristupa u državni sustav sigurnosti prometa. Ovakav pristup se očekuje unaprijed identificirati uzroke prometnih nesreća u svijetu i podržati razvoj učinkovitijih mjera sigurnosti, približavajući Bosnu i Hercegovinu sigurnijem cestovnom okruženju usklađenom sa standardima Europske unije – poručio je specijalni predstavnik zdravstvene organizacije u BiH Erwin Cooreman.

federalna.ba/Fena

Preporučeno
fffffff
Andro Babić novi fudbaler Rođenih
Fudbal prije 1 mjesec

Andro Babić od danas je novi fudbaler mostarskog Veleža. Potpisan je ugovor koji će ovog veznjaka za Rođene ve...

Na graničnim prijelazima uhićeno 14 osoba prema potragama Interpola, sudova i policije
Crna Hronika prije 1 mjesec

Pripadnici granične policije Bosne i Hercegovine tijekom srpnja 2025. godine uhitili su 14 osoba na temelju po...

Španija pozvala svijet: Prihvatite beskrajno nasilje ili djelujte odmah za dvodržavno rješenje
Svijet prije 1 mjesec

Španski ministar vanjskih poslova u utorak je snažno zagovarao rješenje o dvije države za Palestinu, pozivajuć...

U poplavama u Rumuniji poginule tri osobe
Svijet prije 1 mjesec

Najmanje tri osobe izgubile su život u Rumuniji usljed poplava koje su izazvane obilnim padavinama. Prema navo...

BHANSA prva u regiji uvodi dronove u CNS mjerenja
BiH prije 1 mjesec

Agencija za pružanje usluga u zračnoj plovidbi Bosne i Hercegovine (BHANSA) napravila je još jedan značajan k...

Golf reprezentacija Bosne i Hercegovine učestvuje na Evropskom prvenstvu u Bugarskoj
Sport prije 1 mjesec

Evropsko prvenstvo u golfu zvanično počinje 30. jula u Bugarskoj, a Bosnu i Hercegovinu ove godine predstavlja...