Šta osuđujuća presuda Gérardu Depardieuu znači za Francusku?
Francuska filmska mega-zvijezda, Gérard Depardieu, u utorak je proglašen krivim za seksualno uznemiravanje dvije žene na snimanju filma. Riječ je o presudi koja bi mogla imati veliki utjecaj na filmsku industriju njegove zemlje.
Teško da je trenutak mogao biti dramatičniji, čak i da je napisan kao filmski scenario. Najpoznatiji filmski festival na svijetu, u Cannesu, počeo je istog dana kada je Depardieuu izrečena presuda. 2021. na setu filma „Zeleni kapci“ („The Green Shutters“) pipkao je ženske osobe koristeći vulgarne riječi. „Filmski giganti više nisu nedodirljivi,“ akcentirao je jedan francuski informativni portal, dok je drugi naveo da je ova vijest „uzdrmala“ početak najprestižnije filmskog festivala.
Predsjednica žirija u Cannesu, Juliette Binoche, na dan otvaranmja festivala izjavila je da Depardieu "više nije svetinja" (Izvor: Getty Images)
Sedamdesetšestogodišnji Gérard Depardieu glumački je veteran sa glumačkom riznicom od oko 200 filmskih i televizijskih ostvarenja. Poznat u Francuskoj još od kasnih 1960-ih, postigao je međunarodni uspjeh u umjetničkim krugovima, najprije s filmovima poput „Jean de Florette“ iz 1986. godine. Globalno je postao poznat zahvaljujući nominaciji za Oscara za najboljeg glumca u raskošnoj francuskoj ekranizaciji „Cyrano de Bergerac“ (1990), te angažmanu hollywoodskoj romantičnoj komediji „Green Card“ iz iste godine.
Depardieu je u utorak osuđen na 18 mjeseci uslovne zatvorske kazne, a novčano je kažnjen sa 29.000 eura (24.430 funti) i upisan u francuski registar seksualnih prijestupnika. Njegov advokat je najavio žalbu na presudu.
Oko 20 žena je ranije iznijelo optužbe o neprimjerenom glumčevom ponašanju. No, ovo je prvi slučaj koji je došao do suda, a značaj presude, prema mišljenju spisateljice Agnès C Poirier, ne može se osporiti. "Kada stub padne, to je uvijek snažno i simbolično“, rekla je za BBC.
Dodala je da je reputacija glumcu „duboko narušena“, ali i da mu je „francuska filmska industrija davno presudila". Nije snimio film već tri godine. Njegova karijera je završena. I dalje je jedan od najvećih glumaca 20. stoljeća, ali sada drugačije možda drugačije doživljavamo njegove filmove.“
Raspoloženje u Cannesu
Dugi niz godina, harizmatična figura Gérarda Depardieua bila je neraskidivo povezana s Filmskim festivalom u Cannesu. “Osvojio je nagradu za najboljeg glumca upravo ovdje za film “Cyrano de Bergerac”, čime je taj film započeo svoj put ka Oscarima. Također je imao utjecaj i iza kulisa; direktor festivala Thierry Frémaux priznao je da je široko ismijavan film o fudballu iz 2014. “United Passions”, u kojem je Depardieu imao glavnu ulogu, prikazan u Cannesu upravo zbog njegovog pritiska na organizatore. Posljednji put pojavio se na festivalu 2015. godine s Isabelle Huppert povodom filma “Valley of Love” (Dolina ljubavi) kada je viđen kako se šali i imitira poljubac pri poziranju.
Promjene su možda došle kasnije nego u Hollywoodu i ostatku svijeta, ali sada su ovdje, u Fransuskoj – napisala je Eve Jackson.
Nije iznenađujuće što je predsjednica žirija u Cannesu, Juliette Binoche, koja je također glumila uz Depardieua, upitana o značaju njegove osude na jednoj od prvih press konferencija ovogodišnje filmske smotre u Cannesu.
„On više nije svetinja“, rekla je novinarima, aludirajući na veličinu Depardieuovog utjecaja u francuskoj filmskoj industriji.
Eve Jackson, urednica kulture na francuskom informativnom kanalu France 24, izjavila je za BBC da je Depardieu „bio slavljen kao jedan od sinova Filmskog festivala u Cannesu. A sada će to naslijeđe biti dovedeno u pitanje jer je upravo ovaj festival bio taj koji ga je lansirao u međunarodnu zvjezdanu orbitu prije 35 godina s filmom “Cyrano de Bergerac.“
Prošlogodišnji festival, anticipirajući predstojeće suđenje Depardieuu, bio je pun aktivnosti povezanih s francuskim "#MeToo" pokretom, pri čemu su francuske rediteljice iskoristile platformu međunarodne kinematografije kako bi prikazale filmove koji se bave temom seksualnog zlostavljanja.
Glumica Judith Godrèche, koja je nedavno javno iznijela optužbe za seksualno zlostavljanje protiv dvojice reditelja, Benoîta Jacquota i Jacques Doillona, premijerno je prikazala kratki film pod nazivom “Moi Aussi” („i ja“), u kojem stotine žrtava seksualnog nasilja stoje u tišini na ulicama Pariza. U julu prošle godine, i Jacquot i Doillon su dali izjave policiji u vezi s optužbama, koje su obojica negirali.
Depardieuovo poziranjetokom posljednjeg nastupa u Cannesu 2015. godine, uz Isabelle Huppert u filmu “Dolina ljubavi” (Izvor: Getty Images)
Oscarom nagrađeni horor „The Substance“ rediteljice Coralie Fargeat, koji pripada žanru tjelesnog horora, istražuje – kako je ona tada izjavila za BBC – njen vlastiti „bijes“ zbog seksualne objektifikacije žena svih uzrasta.
Ove godine, na Cannes Film Festivalu sedam filmova u glavnoj konkurenciji potpisuju upravo rediteljice. Ostvarenje “The Sound of Falling” (Zvuk pada), koji je u Cannesu već imao premijeru, djelo je njemačke scenaristkinje i rediteljice Masche Schilinski. Ona istražuje međugeneracijsko zlostavljanje djevojčica kroz priču o jednoj porodici. No, ostaje da se vidi koliko će se još filmova na ovogodišnjem festivalu baviti temom zlostavljanja.
Iznad samih filmova, atmosfera na festivalu 2025. godine je drugačija, zbog nekoliko slučajeva zlostavljanja koji su potresli Francusku- kaže Eve Jackson, urednica kulture na France 24. Među njima je, u decembru, Dominique Pelicot zajedno s još 50 muškaraca proglašen krivim za silovanje, pokušaj silovanja i seksualno zlostavljanje njegove 72-godišnje supruge Gisèle Pelicot. U februaru, reditelj Christophe Ruggia osuđen je za seksualno zlostavljanje glumice iz filma “Portret djevojke u plamenu”, Adèle Haenel, dok je ona bila dijete. Haenel je tako još 2023. godine javno napustila filmsku industriju, sa optužbom "da je jako popustljiva“ prema seksualnim predatorima. Benoît Jacquot optužen je za silovanje dviju glumica, što on negira.
Šira promjena u stavovima
„U francuskoj filmskoj industriji događa se velika promjena i to se osjeća ovdje u Cannesu“, kaže Eve Jackson. „Mislim da pad Gérarda Depardieua zaista predstavlja ovu seizmičku promjenu u Francuskoj, koja je možda stigla kasno u odnosu na Hollywood i ostatak svijeta, ali sada je ta promjena ovdje. Mlade glumice sve češće javno prozivaju neprimjereno ponašanje na filmskim setovima, a neko poput Ruggie dobio je kaznu od četiri godine zatvora (od čega su dvije uslovne) za ono što je učinio Adèle Haenel. Možda nisu međunarodno poznata imena kao Depardieu, ali su vrlo značajni za Francusku. "Ideja o zloupotrebi moći glumaca i reditelja na snimanjima naprosto više nije prihvatljiva.“
Međutim, još uvijek ima puno posla oko tog problema. Prošlog mjeseca izvještaj francuskog parlamenta, koji je predvodila francuska poslanica Sandrine Rousseau, utvrdio je da je zlostavljanje „itekako prisutno“ u cijeloj francuskoj industriji zabave, te da se odlučni stavovi borbe protiv njega „jedva razvijali“ uprkos #MeToo pokretu. Detaljni izvještaj sadržava 86 preporuka za promjene, uključujući veću zaštitu za dječje glumce i obavezno korištenje koordinatora intimnosti za scene seksa u filmovima i teatru (do decembra 2023. godine, samo četiri koordinatora su radila u cijeloj Francuskoj, u poređenju sa 100 u američkoj industriji zabave).
Depardieu je na suđenju imao nekoliko istaknutih branitelja; predsjednik Macron je 2024. godine rekao da je glumac "učinio Francusku ponosnom". 76-godišnja glumica Fanny Ardant je jedna od njegovih najodanijih podržavateljki. Depardieu nije bio prisutan na izricanju presude jer je upravo s njom snimao film. No, ona je te ipak došla na sud kako bi ga podržala, zajedno sa njegovim kolegom iz filma „Cyrano de Bergerac“, Vincentom Perezom. Brigitte Bardot, francuska filmska zvijezda iz 1950-ih i 60-ih godina, također ga je javno branila.
Adèle Haenel jedna je od mlađih zvijezda koja je glasno govorila o seksualnom napadu (Izvor: Getty Images)
Eve Jackson, međutim, ukazuje na reakciju na događaj tokom suđenja Depardieuu, koji prema njenim riječima simbolizira konkretnu društvenu promjenu. Kaže da je došlo do osude onda kada je Depardieuov advokat Jérémie Assous optužio dvije žrtve glumca; 54-godišnju scenografkinju i 34-godišnju pomoćnicu reditelja, za "histeriju", nazvavši ih "lažljivicama" i da su "zaluđene feminizmom".
"Mislim da Depardieu sve više djeluje kao da dolazi iz drugog vremena, kao i njegovi advokati," kaže ona. "Nazvani su seksistima zbog načina na koji su se obraćali tužiteljicama, nazivajući ih feministkinjama kao da je to loša stvar. I to je dodatno pogoršalo njegovu situaciju, jer je sudac to primijetio i zbog toga mu izrekao dodatnu kaznu [od 2.000 €]. To naglašava generacijsku promjenu koja se dešava u Francuskoj. Njegovi podržavatelji su glumci iz starije generacije, poput Ardant i Bardot."
Nekoliko dana prije Depardieuove presude, 90-godišnja Bardot je javno nazvala glumca "genijem" na francuskoj televiziji i žalila se da "talentirani ljudi koji eto dodiruju djevojku bivaju poslani u najdublji tamni ćošak".
"Međutim, ovakvo ponašanje mladi smatraju zastarjelim i manje su svjesni njegove reputacije kao velikog glumca. Za ljude starije od 50 i 60 godina, Depardieu budi sjećanja na velikana iz jednog perioda, ali ne znam koliko je mlađih ljudi još uvijek zainteresovano za tu priču," zaključila je Eve Jackson.
federalna.ba/BBC