'Smrt Slima Shadyja': Kontroverzno naslijeđe Eminemovog alter ega
Dvadeset pet godina nakon izlaska na scenu, čini se da bi provokativni alter ego repera Eminema Slim Shady mogao konačno biti ušutkan.
Antagonistički Slim Shady, sa svojom peroksidno plavom kosom i običnim farmericama potekao je iz Eminemovog opisa samog sebe kao osobe koja je odrasla “kao bijelo smeće”.
U iznenađujućoj objavi u aprilu koja je najavljena kao šala na račun ubistva u vijestima, Eminem je otkrio da će njegov novi album, "The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)", biti objavljen ovog ljeta.
A u petak, Shady je još jednom rekao "pogodi ko se vratio" - ponovno se pojavivši kako bi izazvao haos na glavnom singlu albuma, Houdini.
Uz gostovanja rap ikona Dr Drea, Snoop Dogga i 50 Centa, kao i komičara Petea Davidsona i Shanea Gillisa, Eminem se suočava licem u lice s rap antijunakom kojeg je stvorio.
Naslov novog albuma sugerira prikladno nasilan kraj Slima Shadyja, a sam reper zaključuje: "Znao sam da je samo pitanje vremena." Dakle, dok njegov alter ego posljednji put ustaje na noge - kako bismo trebali razumjeti njegovo naslijeđe?
Eminem uvježbava svoju neslavnu izvedbu The Real Slim Shady na dodjeli MTV nagrada 2000. (Izvor: Getry Images)
Rođen kao Marshall Mathers III, Eminem je odrastao u većinski crnim četvrtima Detroita u Michiganu.
Još dok je bio tinejdžer, rap je postao bijeg iz djetinjstva zategnutih roditeljskih odnosa i vršnjačkog nasilja.
Pokušao se probiti na muzičku scenu i osjetio se "slomljenim" kada je Vanilla Ice 1990. postao zaštitno lice bijelog solo rapa, a njegova pop-party pjesma Ice Ice Baby prodala se u milionskim tiražima.
"Iceovo ime postalo je sinonim za prodaju i proizvedeni uspjeh", pretpostavio je Justin Sayles iz The Ringera.
Ali Mathers je bio drugačiji, "pravi proizvod ulica geta", napisao je Nick Hasted u svojoj biografiji Eminema.
To ga je ostavilo u jedinstvenoj poziciji da upravlja onim što je Jeff Weiss nazvao "kulturnim dugom" s kojim se suočavaju bijeli rap umjetnici.
Pomoglo je to što je njegov stil, izbrušen kroz godine rap bitaka, bio spektakularan.
"Profesor Anthony Kwame Harrison, sociolog specijaliziran za hip-hop, pohvalio je Eminemove vještine, rekavši da ga "njegovo izvanredno rimovanje i obrada pjesama čine posljednjim bijelim rap pionirom".
Uprkos tome, njegov album Infinite iz 1996. nije uspio privući velike diskografske kuće.
Njegovi rani mentori, braća Bass, predložili su ideju "shock-rapa", što je dovelo do rođenja Slima Shadyja.
"Tržište nije reagiralo dok sve nije postalo malo psovački," dodao je Mark Bass.
Eminemovo produkcijsko partnerstvo s Dr. Dreom (R) pomoglo je da rap postane komercijalni mainstream (Izvor: Getty Images)
Rezultirajući Slim Shady EP pronašao je put do magnata Jimmyja Iovinea i NWA rap kraljevskog Dr. Drea iz grupe NWA, koji su odmah potpisali Eminema za Interscope. Dr. Dre je u Slim Shadyju otkrio antijunaka. Eminemova univerzalna privlačnost koja je proizašla iz Dreovog odobrenja dodatno je učvršćena njegovim gostovanjima uz poštovane crne rappere.
Njihovo produkcijsko partnerstvo možda je premostilo neke od rasnih podjela u rapu, ali je, izbacivši album Slim Shady LP iz 1999. javnosti koja ništa nije sumnjala, također iznjedrilo kontradikcije u naslijeđu Slima Shadyja i Eminema koje traju do danas.
'Bijelo vruće'
Eminemov dolazak kao Slim Shady na glavnom singlu, My Name Is, bio je savršeno tempiran za haotičan utjecaj. Dok je Amerika navodno uživala u svom "najsretnijem desetljeću" tokom 90-ih, Shady je otkrio razočaranu bijelu podstranicu.
Slim Shady LP prodan je u 500.000 primjeraka u dvije sedmice i osvojio dva od 15 Eminemovih Grammyja. Bio je to posljednji put da Eminemova ploča nije debitirala na prvom mjestu.
Album Marshall Mathers koji je osvojio vrh muzičke ljestvice, a objavljen je samo godinu dana kasnije, ciljao je na ogorčene roditelje, političare i licemjerje društva. Shady je uživao u bijesnom, pristranom bijelom predgrađu, grubo proglašavajući neizgovorene istine. "Postoji milion nas poput mene... koji psujemo poput mene", pljunuo je.
Izvedba pjesme na MTV-u 2000. godine pokazala je Shadyja kako vodi vojsku dvojnika u auditorij, potičući kritičare.
Rolling Stone je objavio da je od "bijelog smeća postao užaren".
'Djeca shvaćaju šalu'
No uprkos njegovom uspjehu, kontroverze oko nasilne mizoginije i homofobije njegovih tekstova zamračuju njegovu ostavštinu.
Prikazi ubistava, silovanja i pogrdnih izraza nastavljeni su u albumu The Marshall Mathers LP i dalje, a reper ih je branio kao fantaziju u filmskom stilu.
Spinova recenzija iz 1999. nazvala je Eminema "tempiranom bombom bijesa" unutar kulture bijelih muškaraca.
Izvjestiteljica Voxa o kulturi Constance Grady dodaje da je Eminemovo prelomno doba gledalo na "licemjerje kao na posljednje veliko društveno zlo".
Eminem je za Rolling Stone 2000. rekao: "Djeca koja slušaju moju glazbu shvaćaju šalu".
Protestanti drže natpise tokom Skupa protiv mržnje kako bi se suprotstavili Eminemovim tekstovima uoči dodjele Grammyja 2001 (Izvor: Getty Images)
Uprkos protestima, Eminem je na ceremoniji nastupio sa Sir Eltonom Johnom, koji mu je kasnije pomogao u borbi s ovisnošću (Izvor: Getty Images)
Sam Mathers je dihotomija, sa Shadyjevim ludorijama koje su uravnotežene njegovim provokativnim repovima kao Eminema.
Pjesma koja najbolje pokazuje Eminemovu samosvijest je Stan.
Njegova revolucionarna priča prati opsjednutog obožavatelja Shadyja koji ubije sebe i svoju djevojku kada Eminem ne odgovori na njegova pisma. Pjesma završava Eminemovim isprikama zbog kašnjenja odgovora.
Dr. Phoenix Andrews, kaže da je pjesma bila dalekovidna u razumijevanju današnjeg intenzivnog internetskog sljedbeništva i oslikavanju pritiska i odgovornosti unutar odnosa između izvođača i obožavatelja.
"Muškarci koji govore o mentalnom zdravlju tada su bili puno rjeđi i još uvijek su stigmatizirani", kaže dr. Andrew. "Eminemova gesta prema Stanu i ne ismijavanje bila je iznimna u to vrijeme”.
Sukobi Eminemovih osobnosti imali su i druge neželjene posljedice.
Prikaz bijesnog bijelog muškarca kroz Slima Shadyja vjerovatno je prisvojen od američkih alternativno-desničarskih i bijelio-nacionalističkih pokreta.
"Eminem se često spominje u krajnje ekstremno desničarskim online prostorima", dodaje Sam de Boise, predavač muzikologije specijaliziran za radikalizaciju na švedskom Sveučilištu Örebro.
"Oni se također poistovjećuju s njegovim statusom autsajdera - mnogi od tih mladića smatraju da nemaju društvenu moć", kaže on.
Promjenjivo nasljeđe?
Danas, Mathers, sada najprodavaniji reper svih vremena, hoda po žici - boreći se da kontrolira nepredvidivo nasljeđe Slima Shadyja, dok pomiruje vlastiti identitet.
Na dodjeli nagrada BET Awards 2017. otvoreno se distancirao od Trumpovih pristaša oštrim repanjem.
Repolitizacija je bila u suprotnosti s desetljećem njegovih pop-rap hitova poput Not Afraid i suradnje s Rihannom, uključujući Love the Way You Lie i The Monster, često koristeći svoj oporavak od ovisnosti o drogama kao narativno nadahnuće – pomažući omekšati njegov imidž za novu generaciju .
Kako je vrijeme odmicalo, reperovi pokušaji da se vrati svom starom stilu nisu uvijek bili dobro prihvaćeni od publike Gen Z, neki su čak tražili da bude odbačen.
Ali za razliku od ranih 2000-ih, Eminem je odgovorio na online kritike, ispričavajući se za homofobni izraz upućen Tyleru, The Creatoru.
Ovi incidenti naglašavaju razvoj javnog mnijenja, posebno u današnjoj internetskoj kulturi otkaza. Istraživački centar Pew otkrio je generacijski jaz: starija publika to vidi kao cenzuru umjetničke slobode, dok je mlađi ljudi vide kao ključnu za odgovornost.
Eminem je kleknuo u znak borbe protiv rasizma kada je nastupio u hip-hop all-star postavi na Super Bowlu 2022. (Izvor: Getty Images)
Uprkos kontroverzama, zadnja dva Eminemova albuma premašila su tri milijarde streamova na Spotifyu, s 10 pjesama koje imaju više od milijardu streamova, izjednačavajući se s Drakeom i Coldplayem.
Za nezavisnu novinarku kulture Kesewaa Brownea, Mathers još uvijek ima mjesto u hip-hopu, ali ne tako istaknuto kao prije.
Iako je njegov jedinstveni lirizam još uvijek naširoko cijenjen, ne spominje se često u suvremenim rap raspravama kojima dominiraju Grime, Drake i društveno osviješteni reperi poput Kendricka Lamara.
Dakle, je li ubijanje Slima Shadyja pokušaj da se osigura njegova ostavština? "Mislim da bi moglo biti", kaže Browne.
Nije skrivao svoj prezir prema trenutnom stanju žanra. Možda želi pokazati da još uvijek to ima u sebi.
"Neki obožavatelji odrasli su uz Slima Shadyja. Ali ako zvuči kao nekad davno, na početku, može li to nekima biti odbijajuće?"
To je rizik koji je Eminem nagovijestio, sugerirajući da će singl Houdini s novog albuma učiniti da njegova karijera "nestane".
Zabavan i nostalgičan video, objavljen u petak, prikazuje današnejg Eminema kako pokušava zaustaviti svoju inkarnaciju Shadyja iz 2002., koji je putovao kroz vrijeme do sada, da zgrabi mikrofon.
Ta borba na kraju dovodi do formiranja novog oblika hibridne verzije, potencijalno spremnog pokrenuti novi val kontroverze.
Govoreći o svom djetinjstvu za Radio 1-u 1999., rekao je Jo Whiley: "obično sam izmišljao svoje heroje i svoje negativce, ali moji heroji bi uvijek umirali."
Tko je Shady? To ovisi o tome koga pitate i kada.
federalna.ba/BBC