Projekat iNCLUSION: Inkluzivnost u kulturi kao osnovno ljudsko pravo
(Izvor: Balkan Museum Network)

Projekat iNCLUSION: Inkluzivnost u kulturi kao osnovno ljudsko pravo

Protekle sedmice Sarajevo je bilo domaćin treninga i studijskih posjeta u okviru Erasmus+ projekta "Osposobljavanje studenata visokoškolskih ustanova za stvaranje transformativnih kulturnih iskustava za publiku s invaliditetom", koji je okupio stručnjakinje i stručnjake iz pet evropskih zemalja s ciljem unapređenja pristupačnosti kulturno-historijskim institucijama za osobe s invaliditetom.

Organizator susreta bila je Balkanska mreža muzeja (BMN), uz podršku partnera projekta: Turske akademije nauka (TUBA), Univerziteta Anadolu iz Turske, Stichhting for Education on Agility Liberating StraucturesS-SEALS iz Holandije, ARTIFACORY iz Grčke, te članica Balkanske mreže muzeja: Umjetničke galerije BiH, Historijskog muzeja BiH, Muzeja grada Zenice i Instituta Muzeja Bitola iz Sjeverne Makedonije.

Treninzi i studijske posjete okupili su 25 studenata visokoškolskih ustanova, univerzitetskih profesora i stručnjaka iz oblasti obrazovanja i kulturnog naslijeđa, s ciljem istraživanja boljih načina za podršku ranjivim grupama. Vanredna profesorica dr. Kevser Çınar, savjetnica predsjednika TÜBA i koordinatorica projekta, istakla je kako posjeta omogućava usklađivanje s najboljim međunarodnim praksama, uz jedinstveni doprinos svake partnerske organizacije inkluzivnosti osoba s invaliditetom.

Profesor dr. Ibrahim Diken, direktor Istraživačkog instituta za osobe sa invaliditetom Univerziteta Anadolu je vodio treninge i istaknuo važnost razumijevanja specifičnih izazova koje imaju osobe s invaliditetom. „Naš cilj je bio osposobiti učesnice i učesnike da prilagode muzejske sadržaje pružajući im uvide u posljednja naučna saznanja o poremećajima i poteškoćama sa kojima se osobe mogu suočavati. Predstavili smo i najbolje svjetske prakse i  primjere inovativnih multimedijalnih metoda koje omogućavaju autentično iskustvo kulturne baštine za sve posjetitelje. Pristupačnost muzeja mora biti zasnovana na razumijevanju specifičnih potreba, čineći kulturne institucije istinski inkluzivnim," izjavio je Diken.

Studentice i studenti koji su učestvovali izrazili su svoje pozitivne utiske. Amina Hasanović, studentica pedagogije na Filozofskom fakultetu Univerziteta u Sarajevu je rekla: „Učešće na INCLUSION projektu omogućilo mi je dublje razumijevanje perspektiva i izazova s kojima se suočavaju marginalizovane grupe u društvu. Postajemo svjesniji koliko je važno njegovati inkluzivnost, ne samo na individualnom, već i na institucionalnom i međunarodnom nivou." Amar Velagić, student istog fakulteta naglasio je važnost razvijanja interdisciplinarnog tima unutar kulturnih institucija koji bi kontinuirano radio na inkluzivnim politikama i prilagođavanju muzejskih  sadržaja, kao i njegovanja obrazovnih politika u ovom pravcu. 

Projekat iNCLUSION nastavit će implementaciju do aprila 2026. godine, pružajući nove prilike za razvoj inovativnih pristupa u kulturi. Balkanska muzejska mreža ističe da su regionalna saradnja, razmjena znanja i novi partneri ključni za dugoročno poboljšanje pristupačnosti u kulturnom sektoru-saopćeno je iz Balkan Balkan Museum Network-a.

federalna.ba

Konferencija o inkluziji u kulturi