Na aukciji umjetničko djelo koje su zajednički naslikali Beatlesi
Dok su se skrivali u sobi japanskog hotela Beatlesi su zajedno napravili psihodeličnu sliku koja će sada biti prodata na aukciji u New Yorku 1. februara. Čini se da je njeno stvaranje pružilo trenutak mira u burnom vremenu, piše za BBC Culture Deborah Nicholls-Lee.
To je trebalo biti njihovo prvo predstavljanje na Istoku, ali kada su se Beatlesi 29. juna 1966. iskrcali u tokijsku zračnu luku Haneda, odjeveni u odgovarajuće japanske happi kapute, osiguranje je bilo neugodno. "Nikada nisam vidio toliko ljudi da nas čuvaju"-komentirao je tada bubnjar Ringo Starr. Prijetnje smrću od japanskih nacionalista, koji su izuzetnu četvorku smatrali simbolima invazivne zapadne kulture, dovele su do toga da je bend bio zatvoren gotovo cijelu petodnevnu turneju u raskošnom predsjedničkom apartmanu tokijskog hotela Hilton, sa njihovim muzičkih instrumentima i vlastitim društvom koje će ih zabavljati.
U nizu darova dostavljenih u njihovu sobu bili su i umjetnički materijali najviše kvalitete, uključujući drvene kistove, vodene boje i ulja. Kako bi prekratili vrijeme, članovi benda položili su list finog japanskog umjetničkog papira na stol, postavili keramičku svjetiljku u središte kako bi ga učvrstili i osvijetlili te krenuli u stvaranje Slike žene, za koju se smatralo da je jedina slika The Beatlesa .
Gotovo šest desetljeća kasnije, sada je ta slika na prodaji, s četiri poznata potpisa nažvrljana u kružnom prostoru gdje je nekad stajala svjetiljka. Slika veličine 54,6 x 78,8 cm otići će na prodaju u Christie's u New Yorku 1. februara, a procijenjena je na 400.000 do 600.000 dolara. Lot je jedan od mnogih predmeta izvanrednog porijetla koji se pojavljuju u "Izuzetnoj prodaji", uključujući zlatni heklani prsluk koji je pripadao Janis Joplin i Gretsch gitaru Elvisa Presleya iz njegove rezidencije u Las Vegasu 1969. godine.
Kada nisu nastupali Beatlesi su pronalazili mir u slikanju (Izvor: Christie's)
"Manija Beatlesa se nastavlja na tržištu; gledamo to desetljeće za desetljećem", kaže za BBC Culture Casey Rogers, šefica „Izuzetne prodaje“ i viši potpredsjednik Christie's. U 2009. ručno oslikana koža bubnja sa omota albuma „Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band“ prodata je na Christie's za više od milion dolara, četiri puta više od procijenjene cijene. Rogers predviđa jednako živahnu aukciju 1. februara.
"To je djelo sva četiri člana Beatlesa zajedno, kolektivno", kaže ona. "To je uspomena ali i djelo likovne umjetnosti, i mislim da je to ono što je zaista jedinstveno." Značajan je i osjećaj mjesta slike. "To je vremenska kapsula trenutka snimljena iz 1966.", dodaje Rogers. "To je nešto za što bih voljela imati zvučni zapis."
Bude li postojao ikakav soundtrack, primamljivo je zamisliti ga kao njihov sedmi album, Revolver, sa sanjivim “I'm Only Sleeping“ i melanholičnim žicama Eleanor Rigby kao inspiraciji za njihovu sliku. Upravo u tom ozračju odlučili su se za naziv albuma – koji zapravo nema ništa sa oružjem, to je samo igra riječi za okretanje gramofonske ploče. Album koji su hvalili kritičari objavljen je samo mjesec dana kasnije i prodat u tiražu od 27 miliona primjeraka. Svoju proširenu, remiksiranu i remasteriranu verziju dobio je 2022. Čini se da psihodelični vrtlozi na slici odražavaju prijelaz „Revolvera“ prema zvučnoj kulisi pod utjecajem LSD-a što će karakterizirati veliki dio kasnijeg rada Beatlesa.
Turbulentna turneja
Izvan sigurnosti njihovog luksuznog apartmana, atmosfera je bila neobična mješavina histerije koju su stvorili njihovi mladi obožavatelji i ledeno hladnog neprijateljstva japanskih tradicionalista. Njihov menadžer, Brian Epstein, unajmio je jedini prostor dovoljno velik da primi njihove sljedbenike bez presedana, ali za neke je održavanje pop koncerta u svetoj dvorani Nippon Budokan oskrnavilo važan centar borilačkih vještina. Oko 3000 policajaca raspoređeno je svake noći kako bi se osiguravali su mjesto događaja. Japanski fotograf Shimpei Asai, koji je dobio privilegiran pristup Beatlesima tokom njihovog putovanja, rekao je o tom iskustvu: "Stvari su bile tako napete cijelo vrijeme. Osjećao sam se kao da sam ratni izvjestitelj."
Prestali bi slikati, otišli i odradili koncert, a onda je bilo 'vratimo se na sliku' – Robert Whitaker
Slikanje im je nudilo dobrodošao predah. "Prestali bi slikati, otišli i odradili koncert, a onda je bilo 'vratimo se slici!", sjeća se Robert Whitaker, citiran u saopćenju za štampu Christie'sa. Fotograf koji je također vodio Epstein, Whitaker se pridružio Beatlesima na turneji i napravio seriju fotografija dok rade na zajedničkoj slici. Christie's kaže da se miris duhana iz Virginije koji su članovi benda lančano pušili miješao s mirisom boja.
Turneja iz 1966. označila je prijelaz u Beatlesomaniju, s pojačanim osiguranjem kako bi se kontrolirala gužva (Izvor: Getty Images)
Sva četiri člana Beatlesa zanimala je umjetnost. Lennon je pohađao umjetnički koledž i bio je kompulzivni crtač, dok je McCartney bio oduševljeni fotograf. Kasnije će Ringo Starr i Paul McCartney slikati važan dio svog slobodnog vremena, često skupljajući novac u dobrotvorne svrhe od prodaje svojih radova, a Harrison je čak napravio platno s vanjske strane svoje kuće u Surreyju, ukrašavajući ga šarenim vrtlozima.
Gore na 10. spratu, u sobi 1005, svaki je Beatles slikao na vlastitom kvadrantu i potpisao svoje ime pokraj njega, ostavljajući nam fascinantan uvid u um svakog muzičara. Dole desno, umjetničko djelo Georgea Harrisona, koji je uveo indijski sitar u snimke Beatlesa, je najeksperimentalnije-što zbog njegovog karaktera nimalo ne iznenađuje. Iznad njega je McCartneyev kvadrant: najprecizniji i najfinije oslikan, što možda govori o kantautorovom perfekcionizmu. Djelo je desetljećima bilo bez naslova sve dok novinar nije komentirao da McCartneyev dio slike podsjeća na ženske genitalije.
Djelo „Images of a Woman“ nastalo je u ključnom trenutku povijesti Beatlesa. Iako je zahvaljujući njihovim azijskim obožavateljima svih pet koncertnih večeri u Japanu rasprodano, to nije uspjelo uzdrmati kontroverzu koju je ranije te godine stvorio Lennonov komentar da su "popularniji od Isusa". "Beatlesi su odustali od turneje dva mjeseca nakon što su boravili u Tokiju i nikada se više nisu vratili kao grupa", rekao je povjesničr Beatlesa Mark Lewisohn za Christie's. "To je jedan od razloga zašto je ova slika tako posebna jer više nikad nisu imali ovakvo zajedno provedeno vrijeme ."
Kad je došlo vrijeme da se napuste hotelski apartman i konačno krenu put Filipina na sljedeću fazu turneje, zajednički stvoreno djelo donirano je Klubu obožavatelja Beatlesa u Japanu, a kasnije je otišlo u ruke kolekcionara. Bilo je to burno razdoblje za bend, ali stvaranje umjetničkog djela im je pomoglo da ga prebrode. Prema izjavi Whitakera, "nikada ih nije vidio mirnije ili zadovoljnije nego tada."
federalna.ba/BBC