Ograničenje boravka za bh. vozače u EU ostaje na snazi, prijevozničkim firmama prijeti kolaps i novi egzodus profesionalnih vozača - najavljuju blokade cesta
Prilog: Aida Hasanbegović
Konzorcij međunarodnih drumskih prijevoznika "Logistika BiH" obavijestio je ministarstva unutrašnjih poslova Kantona Sarajevo, Federacije Bosne i Hercegovine i Republike Srpske o mirnoj protestnoj vožnji u ponedjeljak. Kako su saopćili, defile većeg broja kamiona kroz Sarajevo planiran je od 12 do 14 sati. Učestvovat će vozila koja će krenuti iz Doboja, Tuzle, Zvornika, Bihaća, Viteza, Mostara, Banje Luke i Bileće. Podsjećamo, profesionalni vozači iz BiH masovno dobijaju zabrane ulaska u Evropsku uniju zbog pravila koja se odnose na mogućnost 90 dana boravka unutar perioda od 180 dana.
Protesti imaju simboličan, dostojanstven, ali i upozoravajući karakter, usmjeren prema nadležnim ministarstvima sa ciljem ukazivanja na ozbiljne probleme sa kojima se susreće sektor transporta i logistike. Međunarodni drumski prijevoznici izlaze na proteste da bi jasno poručili da bez njih nema ekonomije, a ni granica.
A upravo na granicama se čeka i po 16 sati, a nadležne institucije ne osjećaju odgovornost za administrativne propuste koji su činjeni u proteklih desetak godina. Svaki pokušaj pojedinačnog dijaloga, tvrde iz Konzorcija „Logistika“, završen je pričom da su zakonska rješenja u izradi. No, ključni zahtjev - moratorij na pravilo 90/180, odnosno zaštita vozača BiH od zabrana ulaska u Evropsku uniju, ostaje i dalje neriješen problem. Autoprijevoznik Nikola Grbić tvrdi da su nadležne institucije zakazale, godinama su znale, ali su ignorirale problem.
Predstavnici međunarodnih drumskih prijevoznika o višegodišnjim problemima razgovarali su jučer s ministrom komunikacija i prometa Bosne i Hercegovine Edinom Fortom. Ministar je poručio da je svjestan ozbiljnosti problema te da je „to nešto što mora biti razriješeno sa Evropskom unijom ili pojedinim članicama Evropske unije”. Ali konkretnih rješenja i rokova nema. Odbijanje Evropske komisije da drumske prijevoznike izuzme iz standardnog viznog režima boravka u Uniji, otežava im posao do te mjere da će neki, ukoliko Brisel ne donese povoljniju odluku u što sumnjaju, morati zatvoriti biznis u BiH i otići u Evropsku uniju gdje će raditi, što bi imalo velike posljedice na privredu BiH, kaže Velibor Peulić, koordinator Konzorcija u Bosni i Hercegovini:
„Naši prevoznici će iznositi jedan dio svojih kapaciteta u druge države, u konačnici, to će značiti manje novca u fondovima.“
Peulić navodi da su godinama, očigledno uzaludno, upozoravali vlast da će nesređeno stanje u transportnom sektoru stalno povećavati opće troškove. Amir Hadžidedić, vlasnik prijevozničke firme iz Odžaka i član Konzorcija, smatra da se trebalo i moglo mnogo više učiniti za poslovanje prijevozničkih kompanija:
„Smatramo da naše resorno ministarstvo mora puno više da uloži napora, ako ništa, da se bilateralno sa određenim zemljama prave dogovori i sporazumi da nam se u ovom dijelu sada olakša."
Zbog suvišnih birokratskih opterećenja, prijevoznici su tražili sastanak s direktorom Uprave za indirektno oporezivanje Bosne i Hercegovine Zoranom Tegeltijom u Banjoj Luci 25. aprila. Ako ne bude dogovora, 28. aprila slijedi potpuna blokada cesta drumskog saobraćaja u BiH. Iz Konzorcija poručuju da 20-godišnje guranje problema pod tepih mora biti zaustavljeno, u protivnom prijeti potpuni kolaps prijevozničkim firmama u BiH i masovni egzodus profesionalnih vozača.