Napeti triler Jafara Panahija favorit za glavnu nagradu u Cannesu
Nakon godina koje uključuju vrijeme provedeno u zatvoru i zabranu putovanja u rodnom Iranu, proslavljeni reditelj Jafar Panahi se vraća u Cannes. Njegov film "It Was Just an Accident review" (“Bila je to samo nesreća"), žestoki ali duhoviti triler o temi osvete koji se obračunava s represivnim režimima, mogao bi osvojiti Zlatnu palmu- procjenjuju filmski kritičari.
Priča počinje dugim, neprekinutim, naizgled šarmantnim kadrom nasmijanog muškarca (Ebrahim Azizi) i njegove sretne, trudne supruge kako voze kroz selo jedne večeri, s razigranom kćerkicom na zadnjem sjedištu. Kada im se auto pokvari, muž nagovori mehaničara da ga pogleda, ali tada mehaničarov neuredni kolega Vahid (Vahid Mobasseri) prepozna zastrašujuću kombinaciju zvukova: neujednačene korake čovjeka uz šepanje i škripanje vještačke noge.
Jedna od zajedničkih tema filmova u takmičarskom programu ovogodišnjeg Filmskog festivala u Cannesu jeste: koliko je teško izboriti se za pravdu kada vam država stoji na putu. U filmu "Dva tužitelja", birokratija Staljinovog SSSR-a melje istinu u prah. U filmu "Orlovi republike", egipatski glumac suočava se s ljigavim državnim službenicima na poslu i kod kuće. "Dosje 137" smješten je u današnju Francusku, ali čak i tamo policijska istraga nailazi na prepreke zbog sistema koji štiti određene počinitelje više od drugih.
Najintimniji i najličniji među svim tim filmovima upravo je Panahijevo novo ostvarenje "Bila je to samo nesreća” , koje je Jafar Panahi napisao i režirao. Riječ je o zatvorskoj priči nastaloj iz rediteljevog ličnog iskustva. Ovaj svjetski poznati reditelj je više puta bio zatvaran i zabranjen mu je rad na filmu u Iranu, te je podvrgnut tolikim zabranama putovanja da nije bio u Cannesu od 2003. godine (iako su njegovi filmovi bili prikazivani). Stoga nije iznenađenje što je ovaj film tako otvoren o životu pod represivnim režimom. Ono što iznenađuje jeste kako Panahi uspijeva spojiti bijes s toplinom, humorom i suosjećanjem za svoje likove – čak i dok obrađuje najteže teme.
Film je potresno svjedočanstvo patnji koju proživljavaju njegovi likovi, ali, također postavlja pitanje: mogu li ikada biti opravdane metode otmice, mučenja i svega što čine njihovi tlačitelji?
Zvukovi koje Vahid prepoznaje proganjaju ga godinama – pripadaju čovjeku kojeg zove "Drvena noga", sadističkom isljedniku koji ga je mučio dok je bio u zatvoru zbog lažnih optužbi za pobunu. U impulsivnom stanju, Vahid onesvijesti čovjeka lopatom i stavlja ga u sanduk u zadnji dio svog kombija. Planira ga živog zakopati u pustinji – a film, sa svojim prašnjavim planinskim pejzažima, poprima oblik klasične vestern priče o pravdi na rubu zakona.
Ali čekajte – Vahid je u zatvoru uvijek bio s povezom na očima. Ne može biti siguran da je uhvatio pravog čovjeka. Odlučuje da ode u grad i zatraži mišljenje prijatelja koji je također bio zatvoren s njim. Ali čak ni tada stvari nisu jednostavne. Ubrzo, Vahidov kombi pun je bivših zatvorenika koji raspravljaju je li zarobljenik stvarno "Drvena noga" – uključujući pronicljivu fotografkinju vjenčanja (Mariam Afshari), ljutu mladu (Hadis Pakbaten) koja se sutradan udaje, i ogorčenog čovjeka (Mohamad Ali Elyasmehr) koji je više nego spreman zadaviti zarobljenika, bez obzira na njegov identitet.
Glumačku postavu filma, koji traje 1 sat i 41 minutu, čine; Mariam Afshari, Ebrahim Azizi i Vahid Mobasseri.
Podsjećamo, nagrađivani iranski reditelj i disident, Jafar Panahi, 2010. je uhapšen a zatim osuđen u Teheranu “ zbog širenja propagande protiv režima” i morao je odslužiti šestogodišnju kaznu koja mu je izrečena zbog podrške antivladinim demonstracijama. Panahiju je također na 20 godina zabranjeno putovanje i obraćanje u medijima pošto je podržao protestni pokret 2009. protiv ponovnog izbora ultrakonzervativnog Mahmouda Ahmadinejada za predsjednika zemlje.
Zabrana je ukinuta u aprilu 2023. godine, a iranske vlasti su mu sada dozvolile da putuje u Cannes radi promocije filma „Bila je to samo nesreća”.
Jafar Panahi na 78. Cannes Film Festivalu (Izvor: Reuters/Benoit Tessier)
Uz to što je filmski reditelj, Jafar Panahi je također scenarista i montažer, koji je (65) osvojio niz nagrada na međunarodnim festivalima za filmove u kojima kritizira savremeno iransko društvo, uključujući glavnu nagradu u Berlinu za “Taxi” iz 2015. i najbolji scenario u Cannesu za film Tri lica iz 2018. godine.
Njegov najnoviji film "Bila je to samo nesreća" napet je i uvrnut triler prepun ozbiljnih etičkih dilema. Brutalno iskren o traumi svojih likova, ali se neprestano pita: je li osveta opravdana kada pravda izostane? Ako su sigurni da je on "Drvena noga", imaju li pravo da ga pogube? A s druge strane – imaju li izbora? Jesu li otišli predaleko da bi ga sada pustili?
Panahi ove moralne dileme miješa s dozom komedije. Vahid i njegovi saborci nisu krvavi osvetnici, već svadljiva grupa koja bi mogla propasti u svojoj misiji jer su – ostali bez goriva. U jednom trenutku guraju kombi do benzinske pumpe – uključujući i mladenku u vjenčanici. Pored prijetnje tajne policije, susreću se i sa svakodnevnom korupcijom: dvojica čuvara izvlače vlastite čitače kartica kako bi primili mito od onih bez gotovine.
Ove farsične vinjete nisu samo olakšanje. One pojačavaju snažnu Panahijevu poruku: zlikovci i junaci ne nose uvijek uniforme. Oni koji su počinili najgora zlodjela, oni koji su ih preživjeli, i oni koji su sve to nijemo posmatrali, svi žive među nama – na suncem okupanim ulicama, među prijateljima i porodicom.
Panahi sve te zastrašujuće, a opet dirljivo humane uvide, pakuje u film koji se kreće brzo i nepretenciozno – poput najboljih kriminalističkih trilera. Možda se upravo Jafar Panahi iz Cannesa vrati kući sa Zlatnom palmom – i time svijetu pošalje snažnu poruku sedme umjetnosti iz srca kinematografije.
Jafar Panahi na 78. Cannes Film Festivalu (EPA-EFE/MOHAMMED BADRA)
Inače, novi film iranskog reditelja Jafara Panahija „It Was Just an Accident review“ dobio je stojeće ovacije u trajanju od osam minuta nakon projekcije na aktuelnom filmskom festivalu u Cannesu. Kada se aplauz stišao, Panahi je održao emotivan govor kojim je odao počast političkim zatvorenicima u svojoj zemlji.
federalna.ba/BBC/variety.com