Muzički događaj koji definira eru: Završena Eras turneja Taylor Swift
(Izvor: BBC/Getty Images)

Muzički događaj koji definira eru: Završena Eras turneja Taylor Swift

149 nastupa u 53 grada kojima je prisustvovalo 10,1 miliona obožavatelja koji su razmijenjivali narukvice prijateljstva, blockbuster koncertni film i zarada o dvije milijarde dolara-bilans je dvadesetomjesečne turneje Taylor Swift koja je sinoć završena u Vancouveru, u Kanadi.

Turneja Eras je bila više od nastupa uživo, kulturna sila koja je "pokrila" svih pet kontinenata, dominirala naslovnicama, potaknula nacionalne ekonomije (i prodaju rukotvorina), izazvala male potrese i oborila brojne rekorde – uključujući i to što je zapravo postala turneja s najvećom zaradom svih vremena (stručnjaci vjeruju da će premašiti 2 milijarde dolara a to ne uključuje trgovačku robu)-piše za BBC Clare Thorp.

Otkako je počela s nastupima uživo u martu 2023., Swift je izdala tri albuma (ponovne snimke Speak Now i 1989, i The Tortured Poets Department), osvojila svoju četvrtu Grammy nagradu za album godine. To je prva izvođačica kojoj je to pošlo za rukom. Istovremeno je započela vezu sa NFL zvijezdom Travisom Kelceom (koji se također pojavio na jednom nastupu na Eras Tour). Kraj turneje Taylor Swift opisala je kao "zatvaranje najizvanrednijeg poglavlja mog života do sada".

Mislim da njeni obožavatelji idu u crkvu, ili najbliže što crkvi mogu doći“ – Simon Critchley

Ogromna veličina i kulturna dominacija Eras Toura, od rekordnog broja posjetitelja do 3,5-satne setlista, ne može se poreći. U gotovo dvije godine koliko traje, turneja je postala svoj vlastiti ciklus vijesti – čak i ako niste bili tamo, vjerovatno ste vidjeli videe princa Williama ili Toma Cruisea kako plešu na koncertu, ili čuli o svjetskim liderima koji mole Swift da posjeti njihove zemlje kako bi potaknula ekonomiju. Živimo u eri spektakularnih živih nastupa, ali ništa nije bilo ovako kolosalno. Teško je vidjeti kako će iko, uključujući i samu Swift, to uskoro nadmašiti.

Ipak, iako su njeni nastupi bili izvanredni zbog svoje veličine, također su bili iznimno intimni, uprkos svim okolnostima. Prisustvovati Eras turneji  nije bilo samo klanjanje globalnoj megazvijezdi, već i masovno okupljanje sa šljokicama.

Ranije ove godine, magazin Variety prozvao ju je "najvećom organizatoricom zajednice na svijetu".

Uprkos svojoj slavi i bogatstvu, ona ostaje povezana sa svojim fanovima (Izvor: Getty Images)

"Biti pristupačna" zaštitni je znak Taylor Swift. Čak i dok su njena slava i bogatstvo rasli (ove godine ušla je na Forbesovu listu milijardera), nastavila je održavati dojam da nije baš toliko drugačija od svojih obožavatelja. To počinje s njenim pjesmama: univerzalnim iskustvima – bol, izdaja, gubitak, osveta, kajanje – napisanim s izvanrednom specifičnošću. No, ona je također pomno njegovala osjećaj uključenosti na svojim nastupima.

Od pozornice, koja se prostire do dvije trećine stadiona, tako da Swift većinu nastupa provodi u sredini publike, do njezine upotrebe riječi "mi" i "nas" ("Spremni smo na malu avanturu zajedno...") do LED narukvica koje pretvaraju publiku u dio nastupa (Coldplay je to prvi put uveo na svojim koncertima), cijeli je doživljaj osmišljen da se doima kao zajedničko iskustvo. Swift prvi put izlazi iz oblaka pastelnih padobrana uz ekstatične, gotovo iritantne krikove. Na nekoliko minuta, na podignutoj platformi, čini se nebeskom. Zatim se nasmiješi, izgovara "Oh, bok!" kao da pozdravlja stare prijatelje, i ono što je bilo nedostižno postaje dostižno.

Koncerti idu kao podmazani, ali Swift se dovoljno mijenja kako bi svaki put učinila da svaka noć bude jedinstvena za publiku. U svom kratkom akustičnom setu nikada nije ponovila istu kombinaciju pjesama iznenađenja i mash-upova. Pozdravljala je publiku na jezicima poput velškog, portugalskog, španjolskog i francuskog. U svakom gradu jedan od njenih pratećih plesača, Kameron Saunders, izgovara lokalno prilagođenu psovku tokom We Are Never Getting Back Together (u Irskoj: "the neck of ye", London: "up yours...", Edinburgh: "bolt ya rocket"). U maju je Swift dodala novi segment na setlistu, featuring pjesme s ovogodišnjeg albuma The Tortured Poet's Department, uključujući singl I Can Do It with a Broken Heart, pjesmu napisanu o nastupu na turneji Eras Tour sa slomljenim srcem.

"Zajedničko pripadanje"

Turneja je bila kao valjak koji je sakupljao nove tradicije i značenja na svom putu. Obožavatelji su stvorili vlastite rituale koji su postali sastavni dio njenog konerta – ekstatično, produženi aplauz nakon pjesme Champagne Problems (za koju se Swift poslušno pretvara da je svaki put iznenađena), pjevanje Kendrick Lamarovih stihova iz njegovog remiksa za Bad Blood, i naravno, narukvice prijateljstva – tradicija koju je pokrenuo stih u njenoj pjesmi You're On Your Own Kid. Na svakom stadionu hiljade podlaktica sa hrpama ručno izrađenih narukvica koje se razmjenjuju s nepoznatim osobama, zaštitarima, pa čak i, na jednom londonskom koncertu, s Sir Paulom McCartneyem. Za obožavatelje, učešće u tim trenucima jednako je važan dio iskustva kao i muzika.

Još jedan običaj je da obožavatelji urlaju "odvedi nas u crkvu" dok Swift pjeva pjesmu iz Don't Blame Me. Filozof Simon Critchley, čija nedavna knjiga “On Mysticism” istražuje transcendentnu moć muzike i umjetnosti, tvrdi da su one možda već tamo. "Mislim da njeni obožavatelji idu u crkvu, ili barem najbliže što mogu doći crkvi," rekao je za BBC. Critchley, koji muziku vidi kao "možda posljednje uporište nečega poput vjerske transcendencije", smatra da Swift svojim obožavateljima zadovoljava metafizičku potrebu. "Ne misle da je ona Bog, ali za njih je neko vrlo poseban, i ona posreduje oblik zajedničke pripadnosti koji nedostaje u drugim područjima njihovih života."

Na svakom stadionu na hiljade ruku je imalo ručno izrađene narukvice koje su fanovi dijelili međusobno (Izvor: Getty Images)

Ljudi su žudjeli za iskustvom Eras Tour – ne samo zbog odanosti prema Swift , već zato što ne žele propustiti kulturni događaj koji definira eru. Poznato je da je bilo teško uloviti ulaznice, jer su neki obožavatelji visoke sume na stranicama za preprodaju. Neki od njih su putovali  diljem svijeta kako bi prisustvovali koncertima . Oni koji nisu uspjeli doći do ulaznica okupili su se izvan stadiona u Münchenu sa 40.000 obožavatelja na obližnjem brdu, ne samo da bi bili bliže svom idolu, nego i jedni drugima. Svake večeri turneje Eras, stotine hiljada ljudi gledalo je prijenose nastupa uživo snimljene za obožavatelje na mreži. Kad su Swiftini nastupi u Beču otkazani zbog terorističke prijetnje, obožavatelji su se okupili na ulicama kako bi pjevali njene pjesme i razmjenjivali narukvice. "Ovo je pobožna praksa i obožavatelji joj hodočaste", kaže Critchley. "Gotovo kao da je teškoća dio iskustva. Ako razmislite o srednjovjekovnim hodočastima, bila su stvarno teška."

Nakon pandemije, nastupi uživo privukli su veliku pažnju jer su ljudi ponovno počeli tražiti iskustva bliskosti i prisustvo na koncertima. "Taj osjećaj nespojivosti s drugima tokom Covida i nepovjerenje koje je išlo uz to, pa onda  činjenica da su mnogi postali nešto poput monaha i časnih sestara u sebi, razmišljajući o onome što nam nedostaje… postoji intenzivna, metafizička potreba da se osjetimo povezani s drugim ljudima" - kaže Critchley.

"Sve je rascjepkano… pa šta nam preostaje da nas spoji? Sport uživo i koncerti uživo" – Simon Critchley

I sama Swift to prepoznaje. U nastavku svoje nedavno objavljene knjige Eras Tour, ona piše: "Činimo to jer ljudi trebaju bijeg od toga koliko život može biti brutalan, i čast je života biti to za njih, makar samo na jednu noć. I iako smo sami u ovom velikom strašnom životu, nekako se ne osjećamo tako kada pjevamo iste riječi kao 80.000 drugih ljudi koji nose svjetlucavu boju lica."

Ona nije jedina umjetnica koja se oslanja na zajednički aspekt live iskustva. Beyoncé, objašnjavajući svoju odluku da prestane snimati muzičke spotove i fokusira se na live nastupe, rekla je za GQ magazin: "Obožavatelji iz cijelog svijeta postali su vizualni dojam. Svi smo dobili vizual na turneji." Turneja Charli XCX “Brat” više je nalik raveu u skladištu. Chappell Roan daje svojim nastupima teme, s tim da obožavateljima savjetuje kako da se oblače u skladu s njima. "Volim učešće publike," rekla je Roan za Nylon. Oblačenje za tu priliku sada je veliki dio live nastupa – mnogi Swifties su došli kao njihova omiljena "Era". S obzirom na visoke cijene ulaznica, obožavatelji su odlučni iskoristiti maksimalno ta iskustva.

Uspon i propast

Eras Tour dio je uspona live glazbe, s 2023. rekordnom godinom u cijelom svijetu – no industrija je vrhunska, a najveći umjetnici najviše profitiraju. Globalno, najvećih 100 turneja prošle godine zaradilo je više od 9 milijardi dolara (7 milijardi funti). U Velikoj Britaniji, vrijednost muzičke industrije za nacionalnu ekonomiju dostigla je rekordnih 7,6 milijardi funti (9,7 milijardi dolara), zahvaljujući turnejama poznatih izvođača. Istovremeno, U isto vrijeme, masovni muzički prostori zatvaraju se alarmantnom brzinom. Muzičarka Kate Nash nedavno je nazvala nastupe uživo "projektom strasti za mnoge umjetnike" dok "nekolicina odabranih u industriji postaju milioneri ili čak milijarderi od turneja.”

Nastupi uživo nakon pandemije privukli su veliku potražnju, a najviše su koristi imali najveći umjetnici (Izlog: Getty Images)

Dok su ljudi nekada stvarali svoje identitete unutar različitih muzičkih žanrova, čini se da sada postoji težnja za nečim što nalikuje monokulturi. "Živimo u asinhronom svijetu gdje niko ne doživljava istu stvar u istom trenutku, i sve je fragmentirano," kaže Critchley. "Pa šta nam preostaje da nas poveže? Live sportovi i live koncerti."

U doba društvenih medija obožavatelji očekuju da će osjetiti povezanost sa svojim pop zvijezdama, a to sada vrijedi i za iskustvo uživo. Nije dovoljno vidjeti spektakl – ljudi se žele osjećati dijelom nečega.

Stvari se kompliciraju kad ta želja "da se osjeti dijelom svijeta umjetnika" preraste u očekivanje. Na nastupu ljetos, Chappell Roan se slomila na pozornici, govoreći publici da se bori sa svojim brzim usponom do slave. Trenutak je postao viralan, a obožavatelji su pljeskali njeoj ranjivosti. Ali kad je Roan otkazala neke nastupe početkom godine navodeći kao razlog "veliki pritisak", suočila se s reakcijom jer je iznevjerila ljude.

Charli XCX nedavno je za Variety otkrila da ima oštećenje živaca u vratu od nastupa, zbog čega trpi "jaku bol" na pozornici. "Da bih mogla izvesti nastup za koji smatram da je dovoljno dobar, moram se stvarno fizički razbacivati", objasnila je.

Od umjetnika se očekuje da daju sve više sebe, fizički i emocionalno. To je nešto čime je Swift morala naučiti upravljati, ali ako su zahtjevi Eras Toura uzeli svoj danak, ona to ne pokazuje. Na svom pretposljednjem nastupu u Torontu, Swift je bila emotivna na pozornici. "Samo imam trenutak odmora", rekla je okupljenima. "Toliko smo svojih života uložili u ovo. A vi ste uložili toliko svojih života da budete s nama." Nakon gotovo dvije godine doslovnog života pod svjetlima reflektora, sigurno je zaslužila dugu pauzu – iako, poznavajući Swift, neće proći dugo prije nego što uđe u potpuno novu eru.

federalna.ba/BBC

Završena turneja Taylor Swift