videoprilog Samira Pašalića (Svijet)

Jimi Hendrix: Virtuoz koji je promijenio svijet muzike

Jimi Hendrix. Ime koje se upisalo u istoriju muzike, gitaristički virtuoz koji je pomjerio granice muzike i umjetnosti. Čovjek koji je svojim zvukom promijenio tok roka bio je umjetnik čiji je talent i inovativnost oblikovao zvuk jedne ere i ostavljajući neizbrisiv trag i postao vječita inspiracija za generacije muzičara širom svijeta.

Početci i uspon

Rođen 27. novembra 1942. u Seattleu, Hendrix je od malih nogu pokazivao sklonost prema muzici.  Njegovo teško djetinjstvo obilježeno siromaštvom i porodičnim teškoćama, preokrenula je prva akustična gitara koje je za njega postala više od instrumenta – bila je sredstvo izražavanja, način da premosti stvarnost i stvori vlastiti svijet. Svoju profesionalnu karijeru kao gitarista sa nekoliko bendova, uključujući Ikea i Tinu Turner, Sam Cookea, Isley Brothers i Little Richarda. Za to vrijeme učestvovao je na snimanju 24 singla. No uskoro odbacuje ulogu gitariste u sjeni, seli se i New York, te tokom 1965, do prve polovine 1966, Jimmy je svirao u manjim prostorima širom Greenwich Villagea, skrenuvši pažnju na sebe legendarnog basiste Animals Chasa Chandlera, koji mu postaje mentor, menadžer i sudbonosna prekretnica. Uskoro Chas Chandler, vodi Hendrixa u Britaniju.

Upravo je ta odluka se pokazuje kao pravi prijelomni trenutak u Jimijevoj karijeri. Te 66. Chas pomaže Hendrixu da formirao svoj legendarni bend, Jimi Hendrix Experience, a sa singlovima kao što su 'Hey Joe' i 'Purple Haze', Hendrix je započeo veliku revoluciju u rock muzici.“

Utjecaj na pravac psihodelični rock

Jimi Hendrix, predvodnik Jimi Hendrix Experience, nije samo bio virtuozni gitarista – on je bio revolucija. Njegovo ime postalo je sinonim za psihodelični rock, ali pod njegovim dirigentskim štapićem ovaj žanr je prošao kroz temeljnu transformaciju. Dok je psihodelija prije Hendrixa bila žanr sa eteričnim melodijama i sanjivim tekstovima, njegova pojava donijela je eksploziju energije, dubine i inovacije, koja je pomjerila granice svega što je bilo poznato.

Započnimo s zvukom. Prije Hendrixa, psihodelični rock bio je žanr u kojem su dominirali zvučni eksperimenti, ali Hendrix je uspio da ga preoblikuje u nešto sirovo, snažno i neobuzdano. Njegovi gitarski rifovi, bogati efektima kao što su wah-wah pedale i distorzija, postali su prepoznatljiv potpis benda. U pjesmama poput "Fire" i "Foxey Lady", on ne samo da je stvarao muziku; on je stvarao zvučne pejzaže, od kojih je svaki djelovao kao duboko emocionalni uron u svijet unutrašnjih iskustava, pomjeranja granica i zvučnih izmaglica. Hendrix nije bio samo virtuoz – on je bio narator, a gitara mu je bila glas.

Njegova sposobnost da spoji elemente bluza sa psihodeličnim rokom bila je ključna za ovaj preokret. Bluz, sa svojim dubokim emotivnim tonovima, stvorio je savršenu osnovu za Hendrixove psihodelične eksperimente. Pjesme poput "Red House" prikazale su njegove korijene u bluzaškoj tradiciji, ali kroz sintezu zvučnih efekata i improvizacija, on je transformisao ovaj žanr u nešto sasvim novo. Dublji emocije i introspekcija na koje je upućivao Hendrix u pjesmama kao što su "Hey Joe" i "The Wind Cries Mary" bile su ključne za psihodeličnu estetiku – lične borbe, otkrivanje unutrašnjih svjetova, te traženje slobode.

No, Hendrix je bio mnogo više od muzičara; bio je i kulturni ikona. Moda, koja je bila deo njegove ličnosti, predstavljala je istu tu slobodu i nesputanost. Njegov jedinstveni stil – boje, uzorci, jarke haljine i karakteristične bandane – nije samo prikazivao trendove tog vremena; on je bio oslikana slika psihodelične revolucije. Afro frizura, koju je ponosno nosio, nije bila samo estetska odluka – ona je bila politička izjava, simbol borbe za identitet, individualnost i slobodu.

"Are You Experienced?" bio je album koji je označio prekretnicu u evoluciji psihodeličnog rocka. Svojim dubokim istraživačkim pristupom pisanju pjesama, Hendrix je stvorio delo koje je istovremeno introspektivno i inovativno. Od introspektivnog "The Wind Cries Mary" do zvučnih istraživanja u "Purple Haze", album je bio više od zbirke pjesama – bio je manifest. Hendrix je svojim pristupom gitari i stvaranju zvuka redefinisao mogućnosti koje gitara može ponuditi, stvarajući zvučne pejzaže koji su bili potpuno novi za to vrijeme.

Svojim jedinstvenim spojem bluza, rocka i psihodelije, Jimi Hendrix nije samo stvorio muziku – stvorio je zvučnu tapiseriju koja je odražavala duh njegovog doba. Njegov utjecaj na psihodelični rock je neizmjeran, a njegov odraz u kulturi i muzici ostaje snažan i relevantan čak i decenijama nakon što je napustio ovaj svijet. Jimi Hendrix nije bio samo pionir – bio je simbol.

Inovacije u pristupu novih pojačala i efekata za gitaru 

Hendrix nije bio samo virtuoz. On je bio inovator. Kada razmišljamo o Jimiju Hendrixu, prvo što nam pada na pamet jeste njegov nevjerovatan talenat, energija i, naravno, zvuk koji je preoblikovao svijet rock muzike. Upravo je inovativan zvuk važan faktor u njegovoj karijeri zahvaljujući studioznom odnosu s tehnologijom, odnosno njegov prepoznavanje, prihvatanje i transformacija novih tehnoloških inovacija u svijetu gitara. Od fuzz pedala do wah efekata i specijalizovanih pojačala. Bio pionir u korišćenju muzičke tehnologije koja je oblikovala njegov izraz i omogućila mu da postane ikona.

Njegova karijera započela je u isto vrijeme kada su Marshall pojačala postala sinonim za rock zvuk. Upravo je Hendrix bio taj koji je popularizovao Marshall, dajući mu prepoznatljiv ton koji će zauvijek biti vezan za njegov ime. Sličan je slučaj s pedalama za efekte koje su se pojavile u to vreme, a Hendrix je brzo uvidio njihov potencijal i odmah ih koristio na svojim albumima.

Jedan od najpoznatijih trenutaka u njegovoj upotrebi tehnologije bio je susret sa Maestro Fuzz Tone pedalom, koju je prvi put posudio 1966. godine. Taj prvi susret s fuzz zvukom bio je sudbonosan za Hendrixa. Fuzz je do tada bio nešto što su gitaristi smatrali "greškom" ili neželjenim efektom, ali Hendrix je vidio njegov potencijal i uveo ga u mainstream rock zvuk. Ubrzo zatim, Hendrix je postao vjerni korisnik Dallas Arbiter Fuzz Face pedale, koja mu je omogućila da stvori prepoznatljive distorzije i povratnu informaciju koja je bila veoma ključna za njegovu interpretaciju.

Hendrixova saradnja s Rogerom Mayerom, izumiteljem brojnih pedala, dala je dodatnu dubinu njegovom zvuku. Mayer je razvijao specijalizovane pedale koje su odgovarale Jimiovim potrebama, pa je tako stvoren Axis Fuzz koji je korišćen u stvaranju jedinstvenih zvučnih pejzaža na albumu Axis: Bold as Love. Kasnije, Octavia pedala omogućila je Hendrixu da koristi visoku oktavu, što je dodatno proširilo njegov tehnički repertoar.

Tehnologija se uvijek kretala ruku pod ruku sa Jimijevom muzikom. Pedale kao što su Vox Crybaby Wah i Electro-Harmonix Big Muff omogućile su Hendrixu da eksperimentiše s raznim zvučnim efektima, stvarajući zvuke koje nikada prije nisu čuli. Zanimljivo je da je Hendrix bio jedan od prvih muzičara koji je koristio Univibe, pedalu koja je postala sinonim za njegov zvuk tokom kasnih 60-ih.

Njegova karijera, koja je trajala svega nekoliko godina, zapravo je bila neprestan eksperiment s novim tehnološkim otkrićima. Svaka pedala, svaki pojačalo i svaki uređaj koji je dolazio na tržište, bio je trenutak kada je Hendrix učinio nešto novo i neponovljivo. Za njega, tehnologija nije bila samo alat, već sredstvo za izražavanje umjetnosti, a njegov zvuk postao je neodvojiv od opreme koju je koristio. U tom procesu, Hendrix nije samo oblikovao svoj zvuk, već i budućnost gitarske muzike.

Inovacije u pristupu interpretacije 

Unatoč brojnim nastupima s instrumentima u rasponu od Gibson Flying V do Gretsch Corvettea, Fender Stratocaster je oduvijek bio najbliži povezan s Jimijem Hendrixom, koji ju je opisao kao najbolju sveobuhvatnu gitaru za stvari koje mi jesmo iako je njegova navika da koristi desnoruki instrument nanizan unatrag za ljevoruko sviranje rezultirala. preokret definicije visokih/niskih žica u poređenju sa standardnim Strats - nagnuti bridge pickup koji uzrokuje tamnije visoke i svjetlije niske tonove koji su postali zaštitni znak njegovog tona.

Bilo je nesumnjivo nekih legendarnih vratolomija u Jimijevom rukavu, poput sviranja s gitarom iza glave ili prebiranja žica zubima , da ne spominjemo paljenje gitara na nekoliko zapaženih nastupa. Ali glumiti i frontmena i jedinog gitariste u rok triju je ozbiljan test muziciranja, koji je Hendrix savladao veličanstveno.

Muzikolozi su njegovu tehniku akorda opisali kao 'klavirski stil', gdje se palac koristio za pokrivanje 6. žice i održavanje akordalnih korijena, ostavljajući ostalim prstima slobodu da pokriju i harmoniju i vodeće dijelove - što je možda najbolje demonstrirano u uvodnom dijelu "Little Wing “, i svijet osim standardne metode barre akorda koju koriste svi ostali.

Ali virtuoznost i progresivna fuzija žanrova u njegovom soliranju je ono što je zaista oduvalo svijet i nastavlja da inspiriše muzičare do danas. Čvrsta bluz jezgra njegovog stila bila je uredno pomiješana sa uticajima rock'n'rolla, R&B, jazza, soula, američkog folka i britanskog rocka, pomjerajući granice psihodeličnog roka koje niko nije ni blizu dotakao.

Ličnost i uticaj

Jimi je postajao sve više politički kako je njegova karijera napredovala. Uopšte nije bio politički nastrojen tokom svoja prva dva albuma 1967. (AYE/ABAL). Međutim, kako je politička scena postala burnija 1968. godine, posebno sa ubistvom Martina Lutera Kinga, Jimi je počeo da istražuje kontroverznije teme u svojoj muzici (House Burning Down) i čak je počeo da saosjeća sa ljevičarskim grupama. Njegovi stavovi o ovim pitanjima bili su kontroverzni samo za konzervativne članove društva u statusu quo. Sa svojim albumom Band of Gypsys 1970. godine, iznio je epsku protestnu pjesmu oslobađajući Machine Gun i njegovu salvu zvučnih slika koje prikazuju pijune i žrtve rata, kojima manipuliše gornji sloj društva. Vjerovatno najočitija i najočiglednija politička izjava bila je njegova The Star-Spangled Banner  izvedba na Woodstocku. Ova savršena muzička ilustracija američke himne, predstavlja fenomenalan kontrapukt nanizan senzacionalnim sekvencama eksplozija, oponašanja vazdušnih napada i krika žrtvi na borbenom polju, izvedenih virtuoznim instrumentalnom tehnikom u simbiozi korištenja gitarskih efekata.   Na koncertima bi svirao sličnu izvedbu, ali sa oštrijim komentarima. Njegovi dalji radovi tokom karijere pokazali su da više nije na ogradi i da je podržavao one koji nemaju, za razliku od onih koji imaju (Freedom, Straight Ahead/Izabella). Kroz temeljitije istraživanje Jimija pronalazimo mnoge suptilne i ne tako suptilne političke izjave ali i simbole kao što je crna narukvica sa KS-om u znak sjećanja na pucnjavu u državi Kent na dva koncerta u Oklahomi i Teksasu. Ne treba izostaviti činjenicu sa je bio na vladinoj listi subverzivaca dok je njegov FBI dosije je uveliko redigovan.

Tragičan kraj

„Međutim, njegov briljantan talenat nije mogao da se nosi sa njegovim ličnim demonima. 1970. godine, Jimi Hendrix je preminuo u 27. godini, ostavljajući svijet muzike šokiranim. Njegova smrt označila je kraj jedne od najtragičnijih, ali i najinspirativnijih priča u muzičkoj istoriji.“

Zaključak i poziv na razmišljanje

Jimi Hendrix je bio više od muzičara. On je bio vizionar. Iako nas je napustio prije više od pedeset godina, njegova muzika nastavlja da odjekuje i inspiriše. Ostavio je nasljeđe koje neće nestati, a Jimi Hendrix će zauvijek biti simbol slobode, kreativnosti i neograničene strasti.

federalna.ba/Samir Pašalić

Jimi Hendrix