“Apokalipsa danas”:  Priča o najluđem snimanju u historiji filma
(Izvor: BBC/Alamy)

“Apokalipsa danas”:  Priča o najluđem snimanju u historiji filma

Film & TV prije 3 sedmicu

Marinca kapetana Willarda, duboko potresenog užasima rata (igra ga Martin Sheen), američka vojska šalje u naizgled nemoguću misiju. Mora pronaći i svrgnuti s vlasti zloglasnog bivšeg velikog poručnika Waltera E. Kurtza (Marlon Brando) koji, na čelu plemena domorodaca upravlja djelom džungle u neutralnoj Kambodži. Što duže traje njegovo putovanje, njegova jedinica sve je više obuzeta što drogom, što samom džunglom koja tjera strah u kosti. Jedan po jedan, njegovi vojnici bivaju ubijeni dok Willard polako shvata da je poslan na put u samo srce tame.

Ovo je siže poznatog američkog ratnog filma “Apocalypse Now” (“Apokalipsa danas”) reditelja Francisa Forda Coppole iz 1979. godine. Priča se odvija za vrijeme Vijetnamskog rata, a događaji u filmu su slobodna interpretacija romana Josepha Conrada "Heart Of Darkness".

Film je nominiran je za čak osam Oscara od čega je osvojio dva. Ali, nijedna produkcija nije bila toliko problematična kao taj ratni ep iz 1979. godine.

Film “Apocalypse Now” Trailer 

"Način na koji smo to snimili bio je vrlo sličan načinu na koji su Amerikanci zaista bili u Vijetnamu", objasnio je Francis Ford Coppola nakon projekcije filma "Apokalipsa danas" na Filmskom festivalu u Cannesu 1979. godine. "Bili smo u džungli. Bilo nas je previše. Imali smo pristup previše novca, previše opreme i, malo po malo, poludjeli smo."

Iako je problematična produkcija Coppolovog epskog, brutalnog, psihodeličnog ratnog filma bila dobro dokumentirana u medijima dok se film snimao - od finansijskih problema, ponovnog odabira glumaca te do zdravstvenih problema i ekstremnih vremenskih uvjeta, tek će 1991. godine pravi obim haosa postati jasan kroz dokumentarac “Srca tame: Apokalipsa jednog filmskog stvaratelja”.

(Izvor: Alamy)

S obzitom da se ovih dana ponovo prikazuje spomenuti dokumentarac, njegov reditelj i dvojica ljudi koji su bili na setu originalne filmske priče “Apokalipsa danas”, otkrivaju sve detalje iza kulisa ove izuzetno problematične produkcije.

Dokumentarac je sastavljen od opsežnih snimaka koje je Coppolina supruga Eleanor snimala na setu, prikazujući produkciju filma koja je, iako zapanjujuća po obimu, ambiciji i viziji, bila podjednako haotična, prepuna droga i puna naizgled nepremostivih problema. Fax Bahr i pokojni George Hickenlooper bili su mladi reditelji zaduženi da pregledaju snimak za snimkom i slože priču o ovom uzbudljivom procesu nastanka filma. Sada, nakon 4K restauracije, dokumentarac se od ovog vikenda ponovo prikazuje u kinima u SAD-u i Velikoj Britaniji.

Bahr se i danas sjeća prvog dana kada je vidio Coppoline snimke, koji su većinu vremena stajali neobrađeni više od decenije. „Neki izvještaji su govorili: 'Ima dosta nejasnih snimaka',“ rekao je za BBC. „Ali snimci koje smo pregledali su bili izvanredni. Prelijepi snimci. Jasno je da je Eleanor temeljno snimala sve što se dešavalo. To je pravo blago.“

Duga lista problema

Film “Apokalipsa danas"), labavo zasnovan na istoimenoj noveli iz 1899. godine od Josepha Conrada, smatra se jednim od najvećih filmskih ostvarenja u historiji. Međutim, produkcija je u nekoliko navrata skoro pala u kolaps. Snimanje je počelo na Filipinima u martu 1976. godine i trebalo je trajati pet mjeseci, ali je na kraju trajalo više od godinu dana. Coppola je otpustio glavnog glumca Harveya Keitela nakon nekoliko sedmica i zamijenio ga Martinom Sheenom, koji je potom doživio skoro fatalni srčani udar na setu. Skupi setovi uništeni su tajfunom, neki glumci su se zarazili parazitima, dok su drugi na setu uživali u pretjeranom partijanju i drogama.

Marlon Brando, koji je tumačio lik pukovnika Kurtza, pojavio se na setu izrazito gojazan i potpuno nespreman, zbog čega je Coppola morao prepraviti i snimiti kraj filma po mjeri njegovih mogućnosti. Kako je vrijeme odmicalo, budžet filma je značajno premašivan, pa je Coppola morao finansirati film iz vlastitih sredstava, što bi ga uništilo da film nije vratio uložen novac. Prema knjizi Eleanor Coppola Notes, čak i nakon završetka snimanja, u postprodukciji, Coppola je sebi dao samo 20% šanse da iz svega toga izvadi dobar film.

„Svaki dan je padala kiša. Padala je kao da ti se ljuti. Padale su kišne plohe kakve nikad prije nisam vidio“, prisjeća se glumac Damien Leake

Dokumentarac prikazuje produkciju koja je htjela dočarati Vijetnamski rat, a u mnogim aspektima reflektuje obrasce ponašanja vojnika u ratu. Jedna osoba koja je mogla napraviti takvu paralelu je Chas Gerretsen, holandski ratni fotograf i foto-reporter, koji je proveo šest mjeseci na setu (njihovi radovi su sabrani u knjizi Apocalypse Now: The Lost Photo Archive iz 2021). „Vijetnam je bio ludilo, Apocalypse Now samo malo manje“, rekao je Gerretsen za BBC.

Teške uslove teško je bilo podnijeti većini ljudi. „Ekipa se često žalila na vrućinu, vlagu, hotelske sobe, insekte i komarce,“ kaže on. „Blato – ponekad do koljena – bilo je pravi izazov.“ Damien Leake, koji je glumio mitraljesca, proveo je tri sedmice na snimanju i sjeća se fizičkih uslova kao nečega što nikad ranije nije doživio. „Prvo što se sjećam jeste kako me vlaga dočekala čim sam izašao iz aviona, kao mokri mop,“ rekao je za BBC. „Dolazeći iz New Yorka, znam šta je vlaga, ali ovo je bilo nevjerovatno.“ Voda nije bila za piće, gekoni su se penjali po zidovima kućice u kojoj je boravio, a vremenski uslovi su bili kao iz Biblije. „Svaki dan je padala kiša,“ prisjeća se. „Padala je kao da ti se ljuti. Padale su kišne plohe kakve nikad prije nisam vidio.“

Francis Ford Coppola na setu sa suprugom Eleanor, čiji snimci čine srž filma Srca tame (Izvor: STUDIOCANAL)

Kako je produkcija odmicala, bilo je sve teže za glumce i ekipu koji su počeli da žude za životom kod kuće. „Bili su skoro kao vojnici u Vijetnamu koji nikada nisu bili dalje od Kanade,“ prisjeća se Gerretsen. „Bilo je puno nostalgije za domom. Jedan član ekipe je skoro svaki vikend putovao do Manile – put od tri do četiri sata lošim putem – i iznajmljivao hotelsku sobu s pogledom na aerodrom, samo da bi gledao avione kako polijeću za SAD.“

„To je bio tako jedinstven film u historiji filma. Mislim da niko nikada neće moći napraviti nešto slično“ - Fax Bahr

Coppolina vizija je sve više pucala po šavovima kako je vrijeme odmicalo. Posebno je imao problema s krajem filma, koji i danas postoji u nekoliko različitih montaža i verzija. „Cijeli ovaj film zovem Idiotisom“, rekao je Coppola u to vrijeme, kako je zabilježeno u Hearts of Darkness. „Ni jedan moj alat, ni jedan trik, ni jedan moj način rada nije uspio za ovaj kraj. Pokušao sam toliko puta da znam da ne mogu. Možda je velika pobjeda znati da ne mogu. Ne mogu napisati kraj ovog filma.“ Ipak, glumci su ostali vjerni i predani. „Glumci bi prošli kroz vatru za Francisa,“ kaže Leake, „jer im daje slobodu i osjećaj da mogu da naprave tu scenu ili lik svojim. Onda to oblikuje u ono što želi. Ne možeš tražiti više od toga.“

Iako je nostalgija za domom mučila mnoge, Leake ima drugačije iskustvo. On svoj boravak na snimanju naziva „najslavnije tri sedmice svog života“. „Družio sam se s Filipincima koje sam obožavao. Mislio sam da su divni. Zaljubio sam se u prelijepu djevojku i da sam imao veću ulogu u filmu, vjerovatno bih još uvijek bio tamo. Toliko sam uživao.“

Priča iza kulisa

Kada je Bahr počeo da pregledava snimke, tek tada mu je bilo jasno koliko je bilo čudo da je ovaj film uopće nastao. „Znao sam da je to bio izuzetno zahtjevan film za realizaciju, ali dok ne zaronite u detalje snimaka, ne možete shvatiti strašne prepreke s kojima su se suočavali.“

Zadatak da ispriča priču iza priče bio je sam po sebi izazov, jer je morao da pregleda oko 80 sati snimaka. „Prvi rez dokumentarca trajao je četiri i po sata,“ objašnjava. „Pošto je Ellie (Coppola) nastavila snimati i nakon završetka produkcije, imali smo cijeli dio o postprodukciji [u originalnoj verziji].“ Naravno, bilo je mnogo drame i u tom procesu, čak i kada su Coppola i njegov tim bili izvan džungle i u udobnosti studija. „Jedan montažer je pobjegao sa snimcima i sakrio se u hotelskoj sobi,“ prisjeća se Bahr. „Niko ga nije mogao naći i mislilo se da je sve ukradeno. Onda je slao nazad izgorjeli celuloid u kovertama govoreći: 'Rješavam se filma, scena po scena.' Svi su poludjeli.“ Srećom, kreativne razmirice koje su dovele do krađe su riješene prije nego što je napravljena ozbiljna šteta.

Marlon Brando, koji je glumio pukovnika Kurtza, bio je poznat po svojoj nepredvidljivosti tijekom snimanja (Izvor: Alamy)

Bahr se prisjeća trenutka kada je shvatio da je dokumentarac otkrio nešto suštinsko. „Pronalazak audio snimaka koje je Ellie napravila s Francisom bilo je pravo otkrovenje“, kaže on o zvučnim zapisima koji se čuju tokom scena u filmu. „Ellie je bila jedina osoba na svijetu koja je mogla zabilježiti Francisa na taj način – izbliza i lično. To vas je dovelo pravo uz američkog majstora u njegovim najintimnijim trenucima i pružilo stvarni uvid u samo središte kreativnosti: njene sumnje, brige, tjeskobe i razvijanje ideja. To je bilo nevjerovatno posebno.“

Coppola je dao Bahru i Hickenlooperu svoj blagoslov da rade s materijalom šta žele. Njegova jedina instrukcija bila je: budite iskreni. „Rekao je: ‘Desile su se neke ružne stvari, ali dokle god ispričate priču iskreno, ja ću je podržati.’“ Jedini zahtjev koji je imao bio je da naraciju, koju je prvobitno snimio glasovni glumac, ponovo snimi njegova supruga, s obzirom na to da je materijal bio njen i da je, na mnogo načina, ovo bila priča viđena kroz njene oči. Bio je to završni majstorski potez koji je dokumentarcu dao još autentičniji, unutrašnji uvid u snimanje filma.

„Najljepša stvar koju mi je iko rekao o dokumentarcu je da je on neophodan dodatak za razumijevanje filma Apocalypse Now“, kaže Bahr. „Ljudi mi kažu: ‘Gledao/gledala sam Apocalypse Now i oduševio/la me, ali tek nakon što sam pogledao/la tvoj dokumentarac, shvatio/la sam ga na dublji i potpuniji način.’ To je najveći kompliment koji možete dobiti.“

Za Bahra “Apocalypse Now” je jedinstven film. „To je bio tako poseban film u historiji kinematografije“, kaže on. „Ne mislim da će iko ikada više moći napraviti nešto slično. Ne samo zato što je Francis bio spreman založiti cijelo svoje bogatstvo za njega, već i zbog same ambicije. Naumio je otići na Filipine i za cijelu ekipu rekreirati Vijetnam, kako bi svi prošli kroz to iskustvo. To je bila briljantna vizija.“

Za Gerretsena, njegova iskustva s filma gotovo je nemoguće odvojiti od stvarnih sjećanja iz ratnih zona. „Eksplozije, obojeni dim, sati čekanja da se scena postavi – sve se to pomiješalo,“ kaže on. Kada je napokon pogledao gotov film, utisak je bio snažan. „Bilo je nevjerovatno koliko je sve to oživjelo. To je bez sumnje remek-djelo, ali prošlo je nekoliko godina prije nego što sam mogao ponovo da ga gledam. I vijetnamski i kambodžanski rat, kao i Apocalypse Now, i dalje su sa mnom – jer ludilo rata i dalje je među nama.“

Dokumntarac “Srca tame: Apokalipsa jednog filmskog stvaratelja” prikazuje se u kinima širom Velike Britanije  od 4. jula, a od istog datuma će igrati i New York-škom  Film Forum-u. U kinima širom SAD-a bit će dostupan od 18. jula. Kolekcionarsko 4K Blu-ray izdanje biće dostupno za kupovinu u Velikoj Britaniji od 28. jula.

federalna/BBC

Dokumnetarac o filmu
Preporučeno